شرح وظايف مدیران استانی:

شناسه نوشته : 35475

1402/02/16

تعداد بازدید : 90

شرح وظايف مدیران استانی:

وظايف مديريت‌هاي حوزه‌هاي علميه استانی خواهران
وظايف مديريت‌هاي حوزه‌هاي علميه استانی خواهران – که به اختصار مدیریت‌های استانی نامیده می‌شوند- به شرح ذیل می‌باشد که می‌بایست در چارچوب سیاست‌ها، برنامه‌ها و ضوابط ابلاغی از سوی «شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران» و «مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران» - که به اختصار مرکز نامیده می‌شود- در محدوده حوزه علمیه استان  مربوطه و در جهت ساماندهی امور مدارس علمیه تابعه – که به اختصار مدارس نامیده می‌شوند- انجام پذیرد:

1)    رصد و پایش دقیق و به‌هنگام منطقه‌ای در سطح استان:
1. رصد و آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و سیاسی حوزه‌های علمیه خواهران و ارائه راهکارهای پیشنهادی مرتبط به مرکز جهت کاهش آسیب‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه در سطح حوزه علمیه استان

2)    برنامه‌ریزی و آینده‌پژوهی منطقه‌ای در حیطه مأموریت‌های حوزه‌های علمیه خواهران:
1. هم‌فکری در تدوین برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، تربیتی، اداری- مالی، خدماتی و معیشتی طلاب، فناوری اطلاعات، عمرانی و آمار و اطلاعات و اجرای آن بر اساس بودجه مصوب
2. پیشنهاد سیاست‌ها و برنامه‌ها بر اساس نیازها و اولویت‌های استانی به مرکز جهت انجام مراحل تصویب
3. بومی‌سازی برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی در مدارس و استان‌ها بنا بر اقتضائات محلی و بافت فرهنگی و مذهبی مبتنی بر طرح آمایش سرزمینی
4. پیشنهاد توسعه متوازن مدارس در مقاطع، شیوه‌ها، دوره‌ها، رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی موردنیاز به مرکز
5. ارزیابی متون و برنامه‌های تحصیلی به ویژه از حيث انطباق با نيازهاي استان و انعکاس آن به مرکز
6. تشكيل گروه‌هاي کارشناسی موردنياز در محدوده وظایف و مقدورات
7. شناسایی و برنامه‌ریزی برای جلب و تأمین منابع مالی پایدار با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع مالی استانی، موقوفات و مشارکت‌های مردمی و خیرین، منابع و اعتبارات محلی جهت احداث، تجهیز و اداره حوزه علمیه استان

 
3)    نظارت و هدایت مدارس به ویژه در امر برنامه‌ریزی:
1. بررسی و اعلام‌نظر در خصوص سقف و حجم بودجه اختصاصی به برنامه‌های مدارس و تهیه و تنظیم برنامه و بودجه سالانه حوزه علمیه استان جهت پیشنهاد به مرکز
2. شناسايي، بررسي و احراز شرايط تأسیس، ادغام، تبدیل مجوز و یا انحلال مدارس، معرفی موارد به مرکز جهت ارزیابی و تأیید نهایی و پاسخگویی و پیگیری امور مربوطه
3.  بررسی و اعلام‌نظر در مورد صلاحیت‌های عمومی و تخصصی مدیران و اساتید و صلاحیت‌های عمومی کارکنان معرفی‌شده از سوی مدارس در چارچوب ضوابط
4. ارزیابی گزارش عملکرد کارکنان مدارس
5. بررسی، تحلیل عملکرد و رتبه‌بندی مدارس براساس شاخص‌ها و معیارهای ابلاغی و ارائه گزارش به مرکز
6. هدایت، حمايت و نظارت بر منشورات مدارس
7. هدایت، حمايت و نظارت بر فعالیت مشاوره در مدارس
8. اعتباربخشی، نظارت و ارزیابی فعالیت‌های انجمن‌ها، کانون‌های پژوهشی و تشکل‌های حوزوی مدارس
9. بررسی، تأیید، نظارت و ارزیابی انجمن‌های فارغ‌التحصیلان و تشکل‌های وابسته به فارغ‌التحصیلان (سمن‌ها) از طریق تشکیل کانون فارغ‌التحصیلان
10. هدایت، حمایت و نظارت بر روند جذب و گزینش طلاب و اجرای برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و ضوابط تحصیلی و ارزشیابی تحصیلی مدارس و صدور گواهی‌های تحصیلی حسب ابلاغ مرکز
11. هدایت، حمایت و نظارت بر تدوین پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلی طلاب
12. بررسی و انجام امور خاص تحصیلی طلاب مطابق آیین‌نامه مربوطه
13. ارزیابی مبلغین و صدور و لغو مجوز تبلیغ، حسب ابلاغ مرکز
14. اجرای تدابیر امنیتی و حفاظتی جهت حفاظت از اماکن و اسناد و نظارت بر حسن اجرای آن در مدارس
15. پاسخگویی به استعلامات و رسیدگی به گزارشات، شکایات و تخلفات ارجاعي از مدارس و مرکز، از طریق طرح موضوع در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری و یا هیئت انضباطی استان

 
4)    ایجاد هماهنگی بین مدارس:
1.    ایجاد هماهنگی در اجرای برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های ابلاغی بين مدارس، نظارت بر حسن اجرای آن‌ها و ارزيابي عملكرد مدارس
2.    جمع‌آوري پيشنهادات و انتقادات و اخذ بازخوردهاي مربوط به برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های ابلاغی و انعكاس آن به مرکز
3.    هماهنگی و حمایت از مؤسسین و هیئت‌های امناء مدارس در انجام وظایف محوله به آنان به ویژه در امر احداث، تعمیر و نگهداری مکان، تجهیز و تأمین و بهبود امکانات و منابع علمی و فرهنگی مدارس
4.    توزیع مطلوب منابع و امکانات حوزوی بین مدارس بر اساس اولویت‌ها و بودجه‌های اختصاص‌یافته
5.    بررسی پیشنهاد مدارس در خصوص پذیرش سالانه، برآورد ظرفیت پذیرش طلاب استان در مقاطع، شیوه‌ها، دوره‌ها، رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی و اعلام به مرکز جهت بررسی و تصویب


5)    پشتیبانی و توانمندسازی علمی و اجرایی:
1. پیشنهاد دوره‌های آموزش ضمن‌خدمت برای توانمندسازی و تقویت اساتید و گروه‏های علمی مدارس در ابعاد علمی، اخلاقی و مهارتی و اجرای برنامه‌های آموزشی مصوب استانی
2. پیشنهاد دوره‌های آموزش ضمن‌خدمت برای توانمندسازی مدیران و کارکنان مدارس در ابعاد علمی، اخلاقی و مهارتی و اجرای برنامه‌های آموزشی مصوب استانی
3. اجراي طرح‌هاي مكمل پيشرفت تحصيلي نظير المپيادها و مسابقات علمي در حوزه علمیه استان
4. فراهم‌سازی زمینه شناسایی و رشد استعدادهای برتر و نخبگان حوزه‌هاي علميه خواهران
5. شناسايي، معرفي و تجليل از برترين‌هاي مدارس
6. تلاش در جهت ترويج و گسترش فرهنگ پژوهش و توليد دانش در حوزه‌هاي علميه خواهران و پژوهشگران خواهر
7. حمایت و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های مصوب ارتقاء آگاهی‌ها، اطلاعات، گرایش‌ها و تمایلات و مهارت‌های علمی، رفتاری و عملی طلاب و در صورت ضرورت، خانواده‌های ایشان و تهیه و پیشنهاد برنامه در این موارد
8. حمایت از نخبگان حوزوی و نخبه‌پروری جهت کارآمدنمودن نیروهای حوزوی
9. ساماندهی امور رفاهی طلاب، اساتید و کارکنان مدارس
10. حمایت و نظارت بر تولید و عرضه محصولات علمی و فرهنگی مدارس در محدوده اختیارات و مقدورات

 
6)    ارتباطات منطقه‌ای و ایجاد ظرفیت‌های استانی:
1. ارتباط و توسعه تعاملات و همکاری‌ها با مراجع و علمای بلاد، طلاب و روحانیون، نهادهای حوزوی و غیرحوزوی و دیگر دستگاه‌های اجرایی استان
2. هدایت، حمایت و نظارت بر ارتباطات و تعاملات مدارس با یکدیگر و سایر مراکز علمی، فرهنگی، پژوهشی و سازمان‌ها، نهادها و مسئولان محلی، استانی و ملی
3. زمينه‌سازي بهره‌مندی از توانمندی‌های فضلاء، محققان، اساتید و فارغ‌التحصیلان حوزه‌هاي علمیه خواهران و فراهم‌سازي زمينه حضور مفید و مؤثر آنان در فعالیت‌های اجتماعی
4. اطلاع‌رسانی در مورد عملکرد حوزه علمیه استان در رسانه‌هاي استانی، هدايت و نظارت بر اطلاع‌رساني مدارس در رسانه‌هاي محلی و نظارت بر مطالب منتشره در نشريات استانی نسبت به حوزه‌های علمیه خواهران و پاسخگويي به آن‌ها


7)    انجام امور اجرایی استان:
1. اجرای مصوبات شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و مرکز و رعایت ضوابط ابلاغی
2. حمایت و نظارت بر حفظ و نگهداری املاک و مستغلات حوزه علمیه استان
3. نصب و عزل کارکنان مدیریت‌ استانی، ارزیابی عملکرد آنان در چارچوب ضوابط ابلاغی و پیشنهاد دوره‌های آموزش ضمن‌خدمت برای ایشان و اجرای برنامه‌های آموزشی مصوب استانی
4. پیگیری و انجام کلیه امور حقوقی مدیریت استان
5. انجام امور اداری-مالی و پشتیبانی مدیریت استان و ارائه گزارش و همکاری کامل با ذیحساب و حسابرسان
6. ارائه گزارش عملکرد حوزه علمیه استان به مرکز مطابق با زمان ابلاغ‌شده
7. انجام سایر امور محوله از سوی مرکز