کد مطلب: 81020 تعداد بازدید: ۱۶

در مدرسه حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان مطرح شد:

روشنگری در جامعه با شهادت حضرت سیدالشهداء محقق شد

شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۵:۱۰
نشست سیاسی با موضوع «رسالت مبلغین در ایام محرم و صفر» با سخنرانی «روح الله رفعتی پور»، در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (سلام الله علیها) اصفهان برگزار شد.

به مناسبت فرا رسیدن دهه اول ماه محرم نشست سیاسی با موضوع «رسالت مبلغین در ایام محرم و صفر»  با سخنرانی « روح الله رفعتی پور» دانشگاه امیرالمؤمنین (علیه السلام) و با حضور کادر، اساتید، مبلغان و طلاب در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (سلام الله علیها) اصفهان برگزار شد.

آقای رفعتی پور اظهار داشت: در اعیاد و مراسمات مذهبی باید به گونه ای رفتار نماییم که فرزندان و اهل خانه فرق عید و عزا را بفهمند.

 وی با استناد به آیه 13 سوره آل عمران "قد کان لکم آیة فی فئتین التقتا فئة تقاتل فی سبیل الله و اُخری کافرة یرونهم ..." اذعان داشت: در تقابل بین این دو گروه برای شما نشانه ای هست. درس و عبرت تفاوت دارد درس را از پدیده مثبت یاد می گیریم و عبرت را از پدیده منفی.

استاد دانشگاه امیر المؤمنین (علیه السلام) اصفهان، مصداق تمام و کامل «فئة تقاتل فی سبیل الله» را انبیاء و اولیاء دانست و تصریح نمود: برخی از اولیای الهی مانندحضرت سید الشهداء کارشان جلوه بیشتری دارد و مستند این مدعا فراز "و بذل مُهجَتَهُ فیکَ" است که وقتی با آیه مورد بحث ضمیمه شود (فیک و فی سبیل الله) امام حسین علیه السلام رگ قلب و حیاتشان را دادند تا "لیستنقذ عبادک من الجهالة حیرة الضلالة" یعنی فهمیدن مردم در اندیشه دینی آن قدر مهم است که اگر لازم باشد امام 25 سال صبر یا جان فدا کند، چنین می کند تا مردم بفهمند.

وی افزود: امام حسین علیه السلام جان خود را بذل نمودند تا مردم از گیجی و حیرت رها شوند. روشنگری در جامعه با شهادت حضرت سید الشهداء محقق شد از اول تا آخر نهضت ایشان این مؤلفه قابل مشاهده است.

استاد دانشگاه امیر المؤمنین (علیه السلام)، عنوان نمود: روضه خوانی بعد از شهادت سید الشهداء رواج یافت. نکته مهم در بر پایی مراسمات عزاداری اباعبد الله الحسین (علیه السلام) این است که شور و شعور باید با هم باشد، وصف زیبایی حضرت ابوالفضل(ع) مهم نیست فهم رابطه ی امام و امت و ادب ایشان مهم است. تبیین ویژگی ها و اهداف قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام برای مردم لازم است نه فقط ایجاد شور حسینی صرف.

رفعتی پور، گفت: سبک زندگی عاشورایی در همه ی ابعاد و زمینه های اقتصاد، سیاست و فرهنگ قابل تبیین است و می توان از آن برای پیشبرد اهداف جامعه الگو گرفت.

استاد دانشگاه امیر المؤمنین (علیه السلام) اصفهان، با اشاره به این نکته که گریه کردن برای عزاداری لازم هست ولی کافی نیست، گفت: امروزه صدای طبل بلندتر، پرچم ها زیباتر و ... شده است که ما به جای "عبد الله"، "عبدالحال شده ایم.

وی به تبیین قیام امام حسین علیه السلام پرداخت و گفت: یزید به ولید نامه می نویسد که از چند نفر از جمله امام حسین علیه السلام بیعت بگیرد و چنان که تمرد کردند سرشان را برای من بفرست. ولید شبانه امام علیه السلام را احضار می کند و بعد از صحبت از حضرت بیعت می خواهد.

رفعتی پور به پاسخ حضرت «أیها الأمیر إنّا اهل البیت نور واحد ... بنا فتح الله و بنا یختم  و یزید رجل شارب الخمر و قاتل نفس محترمه، معلن بالفسق و مثلی لایبایعه مثله» در جواب او اشاره کرد و گفت: حضرت می توانستند بگویند «أنا لا أبایع یزید» ولی این گونه نفرمودند تا محدود به یک زمان نباشد و قابل الگوگیری برای آیندگان باشد که بشریت، همه ی انسان ها برای همه ی تاریخ بدانید هر که ویژگی ها و شاخصه های تفکر حسینی دارد نمی تواند با تفکر یزیدی کنار بیاید.

استاد دانشگاه امیر المؤمنین (علیه السلام) اصفهان، روشنگری حتی با بذل جان، اطاعت از ولی زمان، عزت در بابر دشمن، جهاد در راه خدا، هراس نداشتن از سرزنش دیگران، کنار نیامدن با دشمن، بصیرت و ادب را از ویژگی ها و شاخصه های تفکر حسینی برشمرد و ویژگی جامعه انقلابی را از منظر امام خامنه ای (مد ظله العالی) به هنگام و به اندازه عمل کردن معرفی نمود.

وی، بصیرت را قدرت تشخیص حق از باطل دانست و ادامه داد: حضرت امیر در خطبه 150 نهج البلاغه می فرمایند: «اگر حق و باطل خالص به میدان بیایند کسی مشکل پیدا نمی کند اما زمانی که حق و باطل با هم آمیخته شوند شیطان به میدان می آید.

استاد دانشگاه امیر المؤمنین (علیه السلام) اصفهان، با استناد به آیه 6 سوره فاطر "إنّ الشّیطان لکم عدو فاتخذوه عدوّا"  گفت: قرآن شیطان را نماد دشمنی معرفی نموده و فرموده دشمنی دشمن را حساب کنید، در صورتی که اصلی ترین کاری که دشمن در نفوذ انجام می دهد تغییر نگاه جامعه هدف است که نه تنها دشمنی دشمن را ندید بگیرد بلکه با او تعامل داشته باشد و دشمن از طریق حوزه ی فشاری که خود جامعه هدف مشخص کرده نفوذ می کند.

وی در پایان حیات دنیایی را ابزار دشمن برای فریب جامعه دانست و گفت: قرآن از ما خواسته که در دام فریب حیات دنیایی گرفتار نشویم و به سمت زندگی و حیات طیبه سوق پیدا کنیم ولی دشمن از همین طریق جامعه را فریب می دهد.

یادآور می شود آقای رفعتی پور مطالعه کتاب های (سخنان امام حسین از مدینه تا کربلا و حماسه حسینی، انسان 250 ساله) را به طلاب و مبلغین توصیه نمود و نشست با پرسش و پاسخ  پایان پذیرفت.