کد مطلب: 67773 تعداد بازدید: ۷۷

استاد حوزه علمیه اصفهان بررسی کرد:

عمل انسان چه زمانی بی‌نتیجه می‌شود؟

سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۸:۵۸
تهمت زدن به دیگران و حسادت از آفت‌های ایمان محسوب می‌شوند و در روایات آمده که تهمت ایمان را در وجود انسان آب می‌کند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، نشست اخلاقی اساتید با  موضوع « گوهر های انسانی » و با سخنرانی « حجت الاسلام حسین  مرتضوی پناه » استاد اخلاق و مبلغ حوزه، با حضور مدیران، کادر و اساتید مدارس علمیه خواهران، جامعة النور ، ریحانه و فاطمیه درچه به میزبانی  مدرسه علمیه ی خواهران حضرت فاطمه محدثه س اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام مرتضوی پناه، در این نشست اولین موهبت خداوند به انسان را عقل دانست و گفت: در این عالم هیچ‌کس به داشتن عقل با انسان شریک نیست و فقط در وجود انسان‌ها عقل به ودیعت گذاشته‌شده است و ابزار تمییز بین خوبی و بدی است؛ اگر عقل انسان بر نفس غالب او شود مقامش از ملائکه بالاتر می‌رود و اگر نفس انسان بر عقلش غالب شود، انسان حتی از حیوان نیز پست‌تر می‌شود.

وی افزود: طبق روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) غضب و شهوت عقل انسان را از بین می‌برد و پیامبر در خصوص غضب فرموده‌اند: اول آن جنون است و پایانش پشیمانی و درمان غضب، شدت اتصال به اهل‌بیت علیهم‌السلام است و اگر انسان بتواند غضب خود را مهار کند دارای صفت حلم که از صفات پیامبران است می‌شود.

استاد حوزه علمیه اصفهان دومین موهبت را ایمان معرفی کرد و اظهار داشت: تهمت زدن به دیگران و حسادت از آفت‌های ایمان محسوب می‌شوند و در روایات آمده که تهمت ایمان را در وجود انسان آب می‌کند و علت نام‌گذاری به بهتان استک که  طرف از شنیدن آن حرف بهت‌زده می‌شود، در روایت بیان‌شده که حسادت با ایمان جمع نمی‌شود و خطر حسادت در دو گروه خانم‌ها و علما بیشتر است و درمان حسادت با تقویت شرح صدر در انسان به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: عمل صالح سومین موهبت خداوند به انسان است که غیبت کردن و منت گذاشتن عمل انسان را نابود می‌کند و گاهی افراد غیبت خود را با عناوین مختلف مانند درد و دل و ... توجیه می‌کنند و درمان غیبت این است که خوبی‌های افراد را بیان کند.

استاد حوزه علمیه اصفهان با استناد به آیه «لقد منّ الله علی المومنین» گفت: منت گذاشتن فقط از خصوصیات خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام مرتضوی پناه در ادامه، چهارمین موهبت خداوند به انسان را حیا خواند و عنوان داشت: درخواست‌های پی‌درپی و پرحرفی از آفات حیاست و درزمینهٔ پرحرفی به روایتی استناد کرد که در آن پرحرفی را عامل از بین بردن حیا و جهنمی شدن انسان معرفی کرده بود.