خانم محمودی در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: قرآن کریم دارای سطوح و لایه های متنوع عرضی، طولی و سرشار از پیچیدگیهای زبانی و معنایی است. واژگان قرآن جدای از معنای اساسی و مستقل خود، در کنار واژگان و جملات مجاور در بافت متنی، دارای معانی جدید میشوند. در معنا شناسی قرآن که مطالعهی علمی معنا است و به عنوان بخشی از زبان شناسی امروزی(توصیفی و ساخت گرا)، به دنبال کشف معنایی است که در پس لایههای متن قرآن ذخیره شده است.
وی افزود:این نوشتار با الهام از این روش و تکیه بر مکتب بن( قومی– فرهنگی )، در صدد تبیین جایگاه معنایی «بصر» در قرآن طبق سه گام اصلی می باشد.
مریم محمودی تصریح کرد: از نتایج مهم پیمودن این سه گام این است که در گام اول به بررسی تبار شناسی واژه بصر بر پایهی معنای اساسی و با مطالعهی جهان بینی و فرهنگ قومی عرب جاهلی در پیش از اسلام، این است که واژه بصر قبل از اسلام نیز کاربرد داشته و معنای اصلی آن «دیدن و درک کردن چه با چشم ظاهر یا باطن» و تطوّر معنایی نداشته است.