کد مطلب: 60588 تعداد بازدید: ۱۴۲

در مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس س یزدانشهر بیان شد:

همه هستی تحت تربیت خداوند یکتاست.

پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۲:۰۹
نشست اخلاقی با موضوع «نکات اخلاقی سوره حمد» با سخنرانی«خانم پوران مرادی»، استاد اخلاق در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) یزدانشهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری – اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، خانم مرادی در این نشست به بررسی سوره حمد پرداخت و گفت: سوره حمد تاج  همه سوره هاست و با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم هر کاری ختم به خیر می شود، یعنی خدا همیشه و همه جا همراه ماست.

خانم مرادی ادامه داد: از امام صادق(ع) معنای بسم الله را پرسیدند؟ فرمودند: داغی است که بر دل می نهند که از گزند شیطان در امان باشند. وقتی می گوئیم به نام خداوند، این سوال پیش می آید ،کدام خدا؟ خدایی که قابلیت می دهد، همان خدایی که رحمان و رحیم است و این صفت همیشگی اوست، بخشنده است و به همه بدون منت می بخشد و این با بخشش انسان ها فرق دارد.

وی گفت: «الحمدلله رب العالمین» وصف افرادی است که بالاترین درجه کمال را دارند و خالق خود را خوب می شناسند و اوست که قابلیت ستایش را دارد، الحمدلله بهترین نوع تشکر از پروردگار است  و رب العالمین دلیل ستایش پروردگار است، همه هستی تحت تربیت خداوند یکتاست او مربی است و مربی لحظه به لحظه بر اعمال نظارت دارد.

استاد اخلاق «رحمن و رحیم» را وسیع ترین صفت خداوند دانست و گفت: با گفتن رحمان و رحیم بنده خود را در سایه لطف خدا می بیند و با بیان عالمین، میان خود و تمام هستی ارتباط برقرار می کند، دنیا و آخرت را در دستان او می بیند. کلمه رحمان صیغه مبالغه است و شدت رحمت و گستردگی آن را بیان می کند. اساس خلقت بر پایه رحمت است، وسیع ترین صفات حضرت حق رحمان و رحیم است، خداوند رحمت را برخود واجب کرده است و رحمت او بر همه چیز سایه گسترانده است.

خانم مرادی تصریح کرد: «مالک یوم الدین» نوعی هشدار است و توجه انسان را به طرف معاد می کشاند، بیانگر مالکیت حقیقی است، مالکیتی که در روز قیامت جلوه می کند، روزی که همه واسطه ها و اسباب ها قطع می شود و هیچ کس برای کسی کارایی ندارد و آن روز تنها حکم و فرمان با خداست.

وی ادامه داد: «ایاک نعبد» نعبد جمع بکار رفته به این معنی که شاید در کنار افراد خوب خداوند ما را هم ببخشد و در این حالت خداوند ثواب عبادت خالص را به بنده می دهد چون به غیر او متکی نیست و همه بندگان عبد او هستند و «ایاک نستعین» اوست که روز پریشانی، دست انسان را می گیرد.بنده در این حالت به اوج بندگی و کمال می رسد و به حکم عقل او را می پرستد و از او کمک می گیرد و این را به نیابت تمامی خداپرستان می گوید. ابتدا بندگی می کند بعد از او حاجت می طلبد و عبادت مقدمه و وسیله استمداد است.

وی با اشاره به اینکه دو نوع هدایت وجود دارد افزود: هدایت دو نوع است تکوینی مانند هدایت زنبور عسل و تشریعی مانند فرستادن انبیای الهی و کتب آسمانی، «اهدنا الصراط المستقیم» اولین درخواست از خدا هدایت است یعنی راه را بلد است اما به هدایت احساس نیاز می کند، حال چه کسانی هدایت می شوند ؟پاسخ متقین است که با رعایت حقوق دیگران، نگهداری نفس و پایبندی به اعتقادات قابلیت و استحقاق هدایت را پیدا می کنند.

استاد اخلاق افزود: «صراط الذین انعمت علیهم»، اعلام بیزاری از باطل است و طالب راه سعادتمندان ،کسانی که به آنها نعمت داده ای نه آنان که نعمت را از ایشان سلب نموده ای و «غیر المغضوب علیهم» اعلام بیزاری از اهل باطل و کژی و انحراف است. مثل طرفداران فرهنگ کفر، روشنفکر جاهل، ثروتمند بی فایده، و غیره. در این قسمت از خدا می خواهیم که ما را از خطوط گمراهان باز دارد زیرا بنی اسرائیل مورد نعمت قرار گرفتند ولی در اثر ناسپاسی و لجاجت گرفتار غضب شدند.

مرادی ادامه داد: «ولاالضالین» ضالین حدود 200مرتبه در قرآن آمده که اکثرا به معنای گمراهی است. کسانی که ایمان خود را به کفر تبدیل کردند، مشرکان، عصیانگران، و کسانی که کفار را سرپرست و دوست خود گرفتند، کسانی که مردم را از راه خدا باز می دارند و به پیامبر خدا توهین می کنند-کسانی که کتمان حق می کنند، مانند ابلیس، فرعون، سامری، دوستان بد و نیاکان منحرف.

وی در آخر افزود: آنچه به انسان می رسد نعمت است، قهر و غضب را خود بوجود می آورد و با اعلام تنفر از مغضوبان و گمراهان، جامعه اسلامی را در برابر پذیرش حکومت آنان مقاوم و پایدار می کند.