کد مطلب: 59867 تعداد بازدید: ۱۱۳

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان:

انقلاب یک نظام واره اجرایی عملی است

دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۱:۴۵
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان: اگر سیستم و طراحی نظام واره تعطیل شود مثل دوران قبل از انقلاب که هیچ وزیر و وکیلی به دنبال تربیتی اسلامی نبود و این چراغ خاموش را روش فرد به فرد دوباره روشن کرد که امام (ره) و شاگردانش این کار را به خوبی انجام دادند. خود انقلاب یک نظام واره اجرایی عملی است که این خودش بزرگترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر سیستمی است.

به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، کرسی آزاد اندیشی با موضوع طلبه و جامعه مردم گرایی یا جامعه گرایی با حضور «حجه الاسلام والمسلمین محمد قطبی» رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان و جمعی از طلاب مدارس علمیه خواهران الزهرا(س) چادگان و فریدن برگزار شد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان در ابتدا به تبیین موضوع پرداخت و گفت: امر به معروف چند نوع دارد: یک نوع از امر به معروف که نزدیک­تر به ادراک ذهنی ماست امر به معروف و نهی از منکر فرد به فرد است این یعنی اینکه من در محیط خانواده ام، کارم، در جامعه هر وقت با افرادی مواجه شدم اگر احساس کردم نقصی وجود دارد با آسیبی وجود دارد که نوعی گناه، فحشا یا جرم محسوب میشود تذکر بدهم. در این نوع از امر به معروف و نهی از منکر در هنگام روبه رو شدن با فرد دیگر فرقی نمیکندکه آن شخص جنس مرد باشد یا زن ، کوچکتر از ما باشد یا بزرگتر ، رده شغلی یا منزلت او پایین تر است یا بالاتر.

حجه الاسلام قطبی در ادامه با اشاره به دو شاخه بودن نوع فرد به  فرد  امر به معروف و نهی از منکر افزود : امر به معروف و نهی از منکر در بحث های علمی به دو شاخه تقسیم می شود اما در بخش اقدام در جامعه تبادر ذهنی ما فقط یک شاخه است و آن هم شاخه نهی از منکر است . علت آن هم جو حاکم بر فکر ماست که شاید ریشه این فهم ناقص اما درست ما این باشد که ما دغدغه اصلاح را در ذهنمان داریم و اولین مرحله اصلاح هم نهی از منکر است .

وی در ادامه به نوع دوم از امربه معروف و نهی از منکر پرداخت و تصریح کرد: نوع دوم امر به معروف و نهی از منکر فرد به فرد نیست بلکه فرد به جامعه است یعنی تذکر به فرد نیست و مواجهه ما با یک فرد نیست بلکه مواجهه با انبوهی از جامعه است. در روش فرد به جامعه از روشهای سیستمی یا نظام واره استفاده می کنیم مثلا میبینیم یک آسیبی وجود دارد به نام اهمال در پوشش، در روش فرد به فرد به تک تک افراد تذکر میدهیم اما در روش فرد به جامعه میرویم سراغ اینکه مثلا نظام تعلیم و تربیت ما نتیجه اش این شده که این طرز پوشش باشد یا مثلا رسانه باعث این آسیب شده است در اینجا بر اساس روش های نظام واره ای پیش می رویم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: در این روش باید وقت بگذاریم تا یک نظام تعلیم و تربیت بهتر و بهبود یافته نسبت به آنچه موجود است طراحی کنیم که این کار شاید سالها طول بکشد ولی می بینیم که نتیجه ای که حاصل می شود خیلی خوب است و به اصلاح یک جامعه کمک فراوانی میکند اما برای طراحی این نظام واره باید مطالعات زیادی در زمینه آسیبی که در یک جامعه موجود است انجام شود. در روش طراحی نظام واره باید وقت زیادی صرف شود و باچند روز وقت گذاشتن مطمئنا آسیب ومشکل حل نخواهد شد بلکه باید برای برطرف کردن آسیب های موجود درجامعه سالها وقت گذاشت. درقرآن کریم در غالب جاهایی که درباره امربه معروف ونهی از منکر صحبت می کند واژه امت را آورده است با توجه به این دو نوع از امربه معروف ونهی ازمنکر تکلیف ما چیست و باید کدام نوع را باید کدام نوع را بکار بگیریم آیا یکی ازآنها بردیگری الویتی دارد .

حجه الاسلام والمسلمین قطبی در ادامه افزود: بعضی ها معتقدند که چون روش فردبه فرد راحتر است ولازم نیست وقت زیادی صرف آن شود این روش را بهتر میدانند اما این نظر عقلانی نیست چون اگر یک زمانی را در نظر بگیریم که دیگر هیچ کس حاضرنیست که دیگری را امربه معروف و نهی از منکر کند و همه بی خیال این موضوع شدند در این صورت تکلیف چیست و چه چیزی باید بیاید و این تعطیلی امر به معروف ونهی از منکر را حل کند در چنین صورتی همان نوع دوم می آید و این چراغ را دوباره روشن می کند با استفاده از رسانه و ابزارهای دیگر و تلاش می شود که امربه معروف ونهی ازمنکر دوباره فرهنگ سازی شود، بر عکس این هم وجود دارد که اگر سیستم و طراحی نظام واره تعطیل شود مثل دوران قبل از انقلاب که هیچ وزیر و وکیلی به دنبال تربیتی اسلامی نبود و این چراغ خاموش را روش فرد به فرد دوباره روشن کرد که امام (ره) و شاگردانش این کار را به خوبی انجام دادند. خود انقلاب یک نظام واره اجرایی عملی است که این خودش بزرگترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر سیستمی است.

وی یادآور شد: امام حسین (ع) استدلال شان در قیام عاشورا، تذکر فرد به فرد نبود یک جریان، یک رستاخیز جهانی بود، امام حسین (ع) روشی را دنبال میکند که حتی دادن خونش و با دادن جانش و دادن عزیزانش رستاخیزی ساخت که بشریت را هدایت میکند که این یک نوع امر به معروف است .

 در ادامه کرسی آزاد اندیشی طلاب به بیان نظرات خود در غالب دو گروه منتقد و موافق پرداختند :

نظرات منتقدین : طراحی نظام واره وظیفه همه نیست بلکه هر شخصی باید بر اساس توانمندی خودش وظیفه اش را انجام دهد و اشکال دوم این است که نوشتن و طراحی نظام واره زمان زیادی میبرد و در این مدت زمان هم انسان ها تغییر میکنند و آسیب ها پس آیا این نظام واره پاسخگوی چند سال بعد و همه زمان ها خواهد بود و اشکال دیگری که به روش طراحی نظام واره وارد میشود این است که ما تا زمانی که در بین مردم و جامعه نباشیم چطور میتوانیم برای حل مشکلات و آسیب های آنها نظام واره طراحی کنیم؟

نظرات موافقین : تعداد افراد جامعه خیلی بیشتر است و اگر یک نظام واره  طراحی شود تعداد بیشتری از افراد هدایت میشوند و طراحی این نظام واره ها بر روی افراد بیشتری تاثیر میگذارد . در جامعه ما مبلغین و کسانی که کارهای فرهنگی انجام می دهند خیلی زیاد هستند پس طراحی نظام واره و سیستم مختص افراد خاص و محدودی نیست و کسی که نظام واره طراحی می کند می تواند همزمان به صورت فرد به فرد هم وظیفه اش را انجام دهد و امروزه به دلیل اینکه منابع علمی و کتب فراوانی در دسترس ماست پس طراحی نظام واره کار سختی نیست و وقت زیادی هم شاید نبرد .

پس از ارائه نظرات توسط منتقدین و موافقین حجه الاسلام والمسلمین قطبی چنین اظهار کرد: طراحی نظام واره بر عهده افرادی خاص است و آن افراد طلاب هستند زیرا طلاب یک علومی را در حوزه علمیه آموخته اند که با استفاده از این علوم می توانند به طراحی نظام واره بپردازند و این که گفته شد طراحی نظام واره وقت گیر است درست است ولی در عوض از طریق این نظام واره ها می توان آینده را اصلاح کرد و آینده را به دست آورد.

در پایان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان به جمع بندی مسائل پرداخت و چنین تصریح کرد: سیستم فرد به فرد سه مزیت دارد: اولین مزیت سیستم فرد به فرد این است که دغدغه انسان را زنده نگه می دارد و دومین مزیت آن این است که انسان را همراه با جامعه پیش می برد و سومین مزیت آن این است که رونق فرهنگی جامعه را داغ نگه می دارد چون تعامل دائما شکل می گیرد. فعلا در شرایط موجود جامعه طلبه ها وظیفه دارند که جریان امر به معروف و نهی از منکر را زنده نگه دارند به اقتضای شرایط و بسته به توان خود، در نتیجه نه فرد به فرد کفایت می کند نه فرد به جامعه بلکه این دو روش باید با هم و به همراه هم باشند .