«حجتالاسلاموالمسلمین سید مهدی ابطحی» مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در نشست فصلی مدیران مدارس علمیه خواهران اصفهان که با حضور «حجتالاسلاموالمسلمین بهجتپور» مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور برگزار شد، گفت: قبل از انتصاب بنده، همه مدارس علمیه خواهران استان اصفهان تحت اشراف و نظارت مستقیم مرکز قم بود و از ابتدای سال ۸۶ حضرات آیات شرعی، مظاهری، مقتدایی و طباطبایی بنده را به عنوان مدیر حوزههای علمیه استان اصفهان معرفی و منصوب کردند.
وی بابیان اینکه همواره استان اصفهان از درخشش خوبی در کشور برخوردار بوده و به اعتراف بسیاری از مسئولین حوزههای علمیه خواهران، اصفهان یکی از استانهای فعال و نمونه در کشور معرفی است، گفت: هرساله، چهار جلسه با مدیران حوزههای علمیه خواهران استان اصفهان برگزار میشود که بعضاً با حضور مؤسسین و رؤسای هیئتامنای مدارس علمیه خواهران همراه است.
حجتالاسلاموالمسلمین ابطحی با اشاره به ارزیابی صورت گرفته در بخش استادان مدارس علمیه خواهران، ابراز کرد: نسبت به وضعیت استادان حوزه علمیه خواهران درزمینهٔ مسائل فرهنگی آنگونه که شایسته است تلاش نشده است؛ یعنی باید یک ارزیابی تربیتی، فرهنگی نیز نسبت به استادان حوزه علمیه خواهران انجام شود که وضعیت استادان حوزه هم ازنظر علمی و مهارتهای تدریسی و هم از بعد تربیتی و تهذیب و فرهنگی مورد ارزیابی دقیقی قرار بگیرد.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان بیان کرد: اگرچه در بعد آموزش جهش خوبی داشتیم ولی در بعد فرهنگی احتیاج به یک حرکت نوین و قدرتمند داریم؛ گاهی مدارس علمیه خواهران ازنظر فرهنگی و معنوی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و حتماً باید برای این مسئله برنامهریزی خوبی صورت بگیرد.
وی با بیا اینکه فعالیتهای فرهنگی به این معنا نیست که تنها یک نفر بهعنوان معاون فرهنگی تمام این امور را انجام دهد، عنوان کرد: فعالیتهای فرهنگی باید بهصورت جمعی انجام شود؛ به اعتقاد بنده اگر در مرکز حوزههای علمیه خواهران یک اتاق فکر فرهنگی تشکیل شود و از کارشناسان و افراد خبره و در رابطه با مسائل فرهنگی استفاده شود، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.
وی ابراز داشت: حدود ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور وجود دارد و این تعداد مدرسه برای رفع نیازهای جامعه کفایت میکند و نیازی به گسترش بیشتر وجود ندارد؛ گسترش بیشتر مدارس علمیه خواهران موجب پراکندگی میشود و در این صورت نمیتوانیم برنامهریزی مناسبی برای همه آنها داشته باشیم.
حجتالاسلاموالمسلمین ابطحی ادامه داد: باید برای باکیفیت سازی حوزههای علمیه خواهران برنامهریزی مناسبی انجام شود که در این مسیر در متون درسی نیاز به بازنگری داریم؛ متونی که برای تدریس انتخابشده است مربوط به ۱۵ سال پیش است و دیگر کاربردی نیست و کیفیت لازم را ندارد؛
وی با انتقاد از تعداد زیاد واحدهای درسی در حوزههای علمیه خواهران خیلی، گفت: برای کارشناسی در دانشگاهها ۱۲۰ واحد و نهایتاً ۱۴۰ واحد باید گذرانده شود؛ 190 واحد درسی برای طلاب حوزههای علمیه خواهران که دوسوم از آنها متأهل هستند بسیار زیاد است؛ لذا باید این واحدهای درسی تعدیل شود و به ۱۴۰ واحد درسی برسد و بیشتر به بحث کیفیت درسها اهتمام داشته باشیم.
حجتالاسلاموالمسلمین ابطحی تأکید کرد: حوزههای علمیه خواهران باید به دنبال تربیت مدیر و کارکنان مناسب در این مدارس باشند؛ مدیران ما باید بر اساس آموزهها و دورههای باکیفیتی آموزش ببینند تا بتوانند در مدارس نقش مؤثری ایفا کنند.
بابیان اینکه اکثریت مدارس علمیه خواهران استان اصفهان با نظارت و مدیریت هیئتامنا اداره میشود، اظهار کرد: صورتجلسههای برگزارشده هیئتامنای مدارس بهصورت فصلی برای مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان ارسال میشود.