کد مطلب: 53503 تعداد بازدید: ۱۹۱

در مدرسه علمیه خواهران اهل البیت ع ملک شهر مطرح شد:

استاد نسبت به متعلم خود ولایت دارد

یکشنبه ۳ دى ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۵:۲۵
جلسه اخلاق اساتید با موضوع «مقام و ویژگی های استاد» با سخنرانی « سیده طاهره موسوی» استاد حوزه و دانشگاه در مدرسه علمیه خواهران اهل البیت(ع) ملک شهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی حوزه‌های علمیه خواهران،خانم موسوی در این نشست گفت: در اسلام بیشترین اهمیت به علم و عالم ومتعلم داده شده است. در منابع حدیثی مطالب ارزشمندی را می توان یافت از جمله در کتاب کافی باب علم و جهل. امام علی (ع) می فرمایند: " خداوند از نادانان پیمان نگرفت برای طلب علم مگر پیش تر از دانایان پیمان گرفت که علم خود را به نادانان بیاموزند". و امام رضا (ع) فرموده اند: رحمت خدا بر بنده ای که امر ما را احیا کند. پرسیدند چگونه؟ فرمودند: علوم ما را بیاموزد و به دیگران تعلیم دهد.

وی افزود: استاد نسبت به متعلم خود ولایت دارد. پیامبر(ص) وقتی امیر المؤمنین را به یمن فرستادند فرمودند: " ای علی هرگز با مردم جنگ نکن قبل از دعوت به اسلام، به خدا سوگند اگر خدا مردی را به دست تو هدایت کند بهتر از آن چیزی است که خورشید بر آن طلوع و غروب کند و تو بر آنها ولایت داری".

وی بیان داشت: در داستان حضرت خضر و موسی(ع) مطلب عجیبی وجود دارد از این جهت عجیب که کمال ادب رعایت شده است هم از جانب استاد هم از جانب شاگرد.علامه در تفسیر المیزان از این داستان 9 ادب را استفاده کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت: در رابطه با ادبی که حضرت موسی(ع) در مقابل حضرت خضر(ع) داشته اند، علامه فرموده اند: موسی که خود کلیم الله و از پیامبران اولوالعزم است از همان اول سراسر تقاضا دارد و تقاضا را به صورت امری مطرح نمی کند بلکه به حالت استفهام می گوید: هل أتبعک. و رسماً خود را شاگرد خطاب می کند. گاهی شاگرد استاد، استاد می شود ولی شأن استاد خود را حفظ می کند و برای همیشه او را استاد خطاب می کند. و این خود، ادب است. از استاد می خواهد از آنچه تعلیم داده شده است به او بیاموزد نه از آنچه می داند. و علم را به رشد تعبیر می کند. و دستورات حضرت خضر را امر او تلقی کرده و شأن و منزلت استاد را بالا می برد.

خانم موسوی بیان داشت: در رابطه با رفتار حضرت خضر هم علامه سه ادب را بیان کرده اند: اول اینکه با صراحت  شاگردی حضرت موسی را رد نکردند . مثلا نگفتند که قابلیت را نداری بلکه گفتند که تحمل دیدن کارهای مرا نداری. شما اساتید هم باید به طلاب بگویید که این درس برای شما سنگین است. دومین ادب اینکه موسی(ع) را در انتخاب آزاد گذاشتند کاری که در حوزه رعایت نمی شود و طلبه نمی تواند استاد مورد علاقه خود را انتخاب کند. سوم اینکه از سؤال کردن نهی نکردند.

وی خطاب به اساتید گفت: از آموزش طلاب خسته نشوید، از وسایل جدید آموزشی استفاده کنید، صبور باشید، به شاگرد احترام بگذارید و به تهذیب و اخلاق شاگرد اهمیت دهید و در ابتدای درس، حدیثی بنویسید و توضیح دهید، انگیزه پژوهش را در آنها ایجاد کنید.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان جلسه دو کتاب قواعد فقهی دماء ثلاثه بانوان و غضب شدگان در قرآن را که به قلم خود بود را به اساتید معرفی کرد.