کد مطلب: 50411 تعداد بازدید: ۱۶۰

در کرسی آزاداندیشی در مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهراء س اصفهان بیان شد:

اصلاح جامعه و خانواده منوط به اطاعت پذيري زن از مرد است

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۲:۲۶
استاد حوزه و دانشگاه گفت: اسلام دين كاملي است كه به همه مسائل و شئون زندگي انسان توجه دارد، ولي بايد با نگاه انسان شناسانه و معرفت شناسانه نظام حقوقي زن را از دين استخراج كرد تا اجزاي آن با هم در تناقض نباشند.

کرسی ترویجی اطاعت پذیری بانوان از همسران و سبک زندگی نوین (دیدگاه ها و چالش ها) در مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهراء (س) اصفهان با حضور حجت الاسلام  سالاری فر به عنوان ارائه کننده و محدثه همتی به عنوان منتقد و حجت الاسلام  ناجی به عنوان دبیرعلمی جلسه با حضور اساتید حوزه و طلاب، برگزار شد.

حجت الاسلام سالاری فر استاد حوزه و دانشگاه با بیان آیات 34 سوره نساء و 228 بقره به دلالت این آیات بر اطاعت پذیری بانوان اشاره کرد و گفت: اين آيات بر برتري مديريت مرد در شئون اقتصادي و اداري خانواده دلالت مي كند و تصميم گيري نهايي در امور خانواده و مراعات مصالح برعهده مرد است.


وي ادامه داد: روایات و تحقیقات پژوهشی روانشاختی تایید کننده این مسئله هستند و بر حفظ اقتدار مرد و نیاز زن به اتکاء اشاره مي كند و اصلاح جامعه  وخانواده  را منوط به اطاعت پذيري زن از مرد مي داند همانگونه كه در روايت آمده است زنان مطيع، زنان شايسته امت هستند.

 در ادامه كرسي ترويجي همتی به نقد دلالت این شواهد بر اطاعت پذیری بانوان به صورت مطلق پرداخت وبيان داشت:  آيه ي34 سوره نساء به بيان تشريع حكم قواميت مرد مي پردازد نه تعليل آن. 

وي افزود: اسلام دين كاملي است كه به همه مسائل و شئون زندگي انسان توجه دارد ولي بايد با نگاه انسان شناسانه و معرفت شناسانه نظام حقوقي زن را ازدين استخراج كرد تا اجزاي آن با هم در تناقض نباشند.

در ادامه طلاب به نقد مباحث مطرح شده از سوي دو استاد پرداختند و پاسخهاي مورد نظر را دريافت کردند.

در پایان حجت الاسلام ناجی به جمع بندی مطالب پرداخت و اشاره کرد:  درآیه 34 سوره نساء« الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلي‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ ...» منظور از قوام بودن مرد، ریاست و مدیریت مرد است  و منظور از قانتات، اطاعت پذیری زن است. 


وی در ادامه افزود: با توجه به معانی در نظرگرفته شده توسط مفسرین و روایات برای این دو واژه دو تمکین مطرح می شود، تمکین عام اطاعت و همراهی وپذیرفتن اراده شوهر در اداره مالی و اخلاقی خانواده و انتخاب محل سکونت، انتخاب شغل زن و خروج از منزل معنا می شود و تمکین خاص به معنای پاسخ دادن به خواست ها و نیازهای مشروع جنسی مرد است. 

حجت الاسلام  ناجی افزود: اطاعت بانوان از همسران دارای قید معروف است که یعنی اطاعت بانوان عقلی و شرعی و دارای پسند عرف باشد، بر اساس روایات و مباحث روانشناختی نیز باید اقتدار مرد در خانواده حفظ شود تا به دنبال آن مرد در جامعه نیزدارای اقتدار شود که نتیجه آن به نفع خانواده در مباحث تربیتی خواهد بود. 

وی در پایان بیان کرد: اگر اطاعت پذیری بانوان از همسران واجب دانسته شود در چارچوب دین(احکام، اخلاق، عقاید) خواهد بود و اگر مستحب دانسته شود به بقاء خانواده کمک می کند و باعث آرامش کل خانواده می شود