کد مطلب: 40845 تعداد بازدید: ۲۰۶

لازمه فهم کلام الهی، ولی الهی است

چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۹:۲۳
استاد اخلاق با تاکید بر همراه بودن قرآن و عترت اظهار داشت: کسی قرآن را به تنهایی نمی فهمد مگر به واسطه ولی خدا که او به علم الکتاب دسترسی دارد.

 حجت الاسلام سید ابراهیم  حسینی در جمع کادر و اساتید مدرسه فاطمه الزهراء(س) اصفهان در شرح و تبیین بخش سوم خطبه 166 نهج البلاغه گفت: امام مردم را به سه دسته تقسیم می کنند، برخی از مردم به سرعت به سوی حق پیش می روند که اهل نجاتند، بعضی به کندی می روند و امیدوارند و دیگری افرادی هستند که کوتاهی می کنند و در آتش جهنم گرفتار می شوند، این سخن امام(ع) با توجه به آیه 32 سوره فاطر می باشد که این آیه نیز مردم را به این سه گروه تقسیم می نماید.

 

استاد اخلاق به تشریح کلمه الکتاب که در این خطبه و بعضی از آیات قرآن آمده پرداخت و گفت:‌ کلمه الکتاب با کلمه قرآن تفاوت  دارد،‌ الکتاب منبع قرآن است نه خود قرآن، الکتاب از سنخ لفظ نیست یک حقیقت مجرد است و به صورت دفعی در شب قدر بر قلب پیامبر(ص) نازل شد، درحالی که قرآن واژه دارد به صورت تدریجی نازل شد، بنابراین علت اینکه عده ای شبهه ایجاد می کنند که قرآن چگونه نازل شده دفعی یا تدریجی جوابش در فهم این دو واژه است.

 

 حجت الاسلام حسینی خاطر نشان کرد: الکتاب تبیین کننده قرآن و رفع کننده اختلاف مردم است و علم الکتاب را بنابر آیات و روایات اهل البیت(ع)  ولی خدا می  داند، بنابراین قرآن به تنهایی را کسی نمی فهمد مگر به واسطه ولی خدا که به علم الکتاب دسترسی دارد.

 

وی گفت: امام علی(ع) در ادامه بیانات خود راه میانه را جاده مستقیم الهی معرفی می کنند که کتاب و آثار نبوت آن را سفارش می کند و گذرگاه سنت پیامبر(ص) است، طریق الوسطی که در این خطبه آمده است اشاره به گروهی دارد که پشت سر ولی خود در حرکت باشند و شاخص و الگوی خود را ولی الهی انتخاب نمودند.

 

این استاد اخلاق در پایان اظهار داشت: امام علی(ع) در این خطبه به طور غیر مستقیم به حق از دست رفته خود اشاره می کنند و تقوی الهی را راه رسیدن به سعادت معرفی نموده و مردم  را به توبه و بازگشت از زشتی ها توصیه می نمایند.