کد مطلب: 39984 تعداد بازدید: ۱۲۶

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه اهل البیت ع ملک شهر

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۷:۵۴
نشست اخلاقی با عنوان دستورالعمل های اخلاقی برای سیر الهی با حضور کادر و طلاب در مدرسه علمیه اهل البیت (ع) ملک شهر برگزار شد.

حجت الاسلام علیرضا شجاعت در تبیین به دستورالعمل های اخلاقی آیت الله حسن زاده آملی گفت: اگر کسی دستورالعمل ها اخلاقی  را انجام دهد؛ نفسش بهره مند می شود.

وی گفت: یکی از دستور العمل ها طهارت است؛ اگر فردی دائما طاهر باشد، ناظر به اعمال خود و توجه به غیر  خدا نداشته باشد، راه برای ورود به عالم ملکوت پیدا می کند. پس دوام تطهیر و مراقبت شرط رسیدن به عالم ملکوت است،  کسانی که آرامش دارند به آخر راه رسیده اند.

وی مراقبت را  بر دو نوع اخلاقی و عرفانی دانست و درباره مراقبت اخلاقی گفت: در ابتدای صبح که خداوند به فرد حیات جدیدی عنایت کرده با خود شرط بگذارد که از فرمان اوامر الهی کوتاهی نکند به این عمل  علمای اخلاق مشارطه می گویند؛ و در شب  محاسبه کند که آیا بر شرط خود باقی بوده یا نه؟ اگر بوده خدا را شکر کند و اگر نبوده استغفار و توبه داشته باشد و برای خود جریمه مالی یا عبادی در نظر بگیرد تا نفس از حالت سرپیچی کردن خارج شود.

حجت الاسلام  شجاعت بیان داشت: مراقبت اخلاقی یعنی مواظبت انسان از اعضا و جوارح برای به مقصد رسیدن؛ انسان باید از  زمین فاصله بگیرد تا به کمال برسد. اگر کسی هنوز گرفتار غیبت و تهمت و ... هست به خاطر این است که راه را درست نرفته است. افراد باید آنقدر به فکر کمال باشند که دام های زمینی آنها را به خود مشغول نسازد. مثلا کسانی که در مسیر علم هستند و به درس و بحث می پردازند فرصت  ندارند که به کارهای بیهوده بپردازند.

وی ابراز نمود: زمین دام ابلیس است و ابلیس، صیادی در مسیر راه خداست. کسانی که از زمین فاصله می گیرند در دام ابلیس نمی افتند.

حجت الاسلام شجاعت گفت: کسی که تلاش کند بلاخره به مقصد می رسد، تا هنگام رسیدن یک لحظه نباید آرام بگیریم. نشستن و تلاش نکردن در راه معرفت به حق تعالی انسان را به جایی نمی رساند و خسارت جبران ناپذیری دارد.

وی گفت: مراقبت عرفانی از مراقبت اخلاقی سنگینتر و کارآمدتر است. پس بنابر این مراقبت عرفانی انسان را سریع تر احیا می کند و از زمین جدا می کند. در این نوع  مراقبت گفته می شود عالم محضر خداست. و این یعنی توحید صمدی، نه توحید عددی که گفته می شود خدا یکی است. بلکه توحید صمدی صمدیت به معنی اینکه حضرت باری تعالی در نظام هستی جای خالی باقی نگذاشته است و همه جا خداوند حضور دارد.

وی افزود: ما از عدم نیستیم تا به عدم برسیم معنای انا لله و انا الیه راجعون این است که از وجود به وجود می رسیم.

وی ابراز داشت: آیت الله حسن زاده آملی را برای ناهار دعوت می کنند؛ایشان نگران می شوند یکی از شاگردانش علت را می پرسد، می فرماید: من ده دقیقه با برنج صحبت می کنم که چگونه ملک و ملکوت دست به دست هم داده اند و چه مسیری طی شده تا به من برسی. می ترسم نحوه غذا خوردن مرا ببیند و فکر کند که حواسم رااز دست داده ام.

وی تصریح کرد: مراقبت عرفانی انتهای مسیر می باشد و همه اش حضور است. و هو معکم أینما کنتم. وقتی امام جواد(ع) روبروی در باز نماز میخواندند یکی از یاران به امام رضا(ع) عرض کرد جواد الائمه روبروی در نماز می خوانند حضرت فرمود: ای بنده خدا! خدایی که درنماز اوست از در باز به او نزدیک تر است.اگر گفته شده روبروی در باز نماز خواندن مکروه است برای این است که ذهن ما مشغول است.

حجت الاسلام شجاعت بیان داشت: حضور در مجلس علم سازنده است، لفظ به علاوه نفس مطهر انسان عالم، انسان ساز است. نفوس افراد روی حرف اثر می گذارد. انسان های صالح نفوسشان بر مطالبی که عرضه می کند؛اثر دارد.

 در ادامه گفت: صله رحم خوب است تا جایی که ما را از یاد خدا دور نکند در نتیجه هر کسی رحم ما نیست. این که به گوش بچه ها اذان و اقامه می خوانند برای این است تا اصوات الهی را بشنود. مادری که صوت غیر مجاز می شنود خودش قطع رحم کرده است.