برگزاری سلسله نشست های اخلاقی با محوریت آداب طلاب در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان

شناسه خبر : 39552

1395/12/10

تعداد بازدید : 443

برگزاری سلسله نشست های اخلاقی با محوریت  آداب طلاب در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان
مرکز فقه و اصول النفیسه اصفهان اقدام به برگزاری دومین جلسه از سلسله نشست های آداب طلاب با تکیه بر کتاب منیه المرید شهید ثانی، با عنوان همنشینی با علما و خلوص نیت در اعمال باسخنرانی «محمد علی اسکندری» مدرس و پژوهشگر حوزه، نمود.

آقای اسکندری در این نشست با بیان حدیثی از حضرت امام صادق (علیه السلام) که فرمودند :مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و َعَمِلَ بِهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَكُوتِ السَّماواتِ عَظيما فَقيلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ و َعَمِلَ لِلّهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ؛ گفت: هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها به بزرگى ياد شود و گويند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد.

وی افزود: لقمان حکیم در مزیت همنشینی با علما به پسرش گفت":پسرم اگه دیدی قومی  خدا را یاد می کنند با آنها همنشین شو اگر تو عالم باشی، باعث می شود علمت برایت نافع گردد و اگر جاهل باشی، آنها به تو تعلیم می دهند و اگر در رحمت خدا باشند، آن رحمت شامل حال تو نیز می گردد، اما اگر دیدی قومی یاد خدا نمی کند با آنها همنشین نشو، زیرا اگر تو عالم باشی علمت به تو نفعی نمی رساند و اگر جاهل باشی، جاهل تر می شوی  و اگر قرار باشد عذاب خدا به آنها برسد، تو نیز در امان نخواهی ماند.

استاد حوزه با بیان احادیثی از فضیلت علم و عالم  نسبت به غیر و تفاوت درجات آنها، از بین دلایل و رهنمودهای عقل یک وجه آن را ذکر کرده و گفت: آنچه در ظرف عقل و ذهن انسان می گنجد و ما آن را معقولات می نامیم، به دو بخش تقسیم می شود. موجود و معدوم.

وی افزود: هر عقل سلیمی گواهی می دهد که موجود بر معدوم برتری دارد و موجودات یا جماد هستند یا نامی ها که نامی ها افضل از جماد هستند،نامی ها به حساس و غیر حساس تقسیم می گردند و عاقل و غیر عاقل از تقسیمات موجودات حساس هستند، در مرتبه آخر عاقل به جاهل و عالم تقسیم می شود در اینجا شهیدثانی (نگارنده کتاب آداب طلاب) شرافت عالم را بالاتر و برتر از دیگر موجودات بیان می کند.

وی در ادامه تاکید داشت  قبل از انجام عمل روی خلوص نیت متمرکز شوید که سود و نتایج اعمال هر انسانی به نیت او وابسته است  و بر همین اساس اعمال او ارزش گذاری می شود .

مدرس حوزه  وجه الله، امتثال امر خدا، اصلاح نفس، ارشاد بندگان به سوی دستورات دین و تسویه و پاکسازی درون از غیر خدا را از مراحل خلوص برشمرد و گفت: وجه الله زمانی است که انسان دچار مشکلات سخت می شود و از اسباب مادی ناامید و مأیوس شده به سمت خدا می رود.

آقای اسکندری در ادامه دو دسته از علما را برشمرد؛ گروهی که از  علم و آگاهی خود سود برده آنرا بدون هیچ چشم داشت ومنفعت طلبی، در اختیار دیگران قرار می دهد. برای چنین عالمی تمام جانداران عالم، از خداوند متعال برای او طلب رحمت و مغفرت می نمایند و در روز قیامت با شوکت و جلال چشم گیری محشور و همدم و همنشین پیامبران و اولیاء می گردد و در مقابل دسته ای از علما در عوض علم آموزی خود از دیگران، طلب منافع مادی می کنند. چنین عالمانی در روز قیامت با لگام آتشین در میان مردم حاضر و به این صورت تا روز رستاخیز شکنجه می شوند تا زمانیکه از محاسبه الهی فارغ شوند .

مدرس و پژوهش گر حوزه با بیان احادیثی در مذمت عالمی که هدفش دنیاست، اذعان نمود: علم، انسان را به زهد دعوت می کند و کسی که برای رقابت و یا جلب توجه علم بیاموزد، خدا او را وارد آتش شده و در نتیجه از لذات و نعمتهای اخروی محروم می گردد .

وی در پایان حاضرین را به پشت سر انداختن دنیا، صبر و ریاضت در راه کسب علم، پاک نگه داشتن ظرف علم، دوری از نشست و برخاست با افراد جاهل و سفیه، فرا گرفتن دانش از اهل علم  و مهمتر از آن عمل به علم توصیه نمود.