کد مطلب: 39466 تعداد بازدید: ۱۵۹

نظام سیاسی مطلوب قرآن، جمهوری اسلامی است

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۰:۰۹
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه ۲۵سوره حدید گفت: نظام سیاسی مطلوب قرآن جمهوری اسلامی است، یعنی با تکیه بر رای مردم و بر پایه دین، قسط و عدالت در جامعه حاکم شود.

 علی محمد رفعتی پور، استاد حوزه و دانشگاه در نشست بصیرتی  باعنوان «گفتمان انقلاب و انقلابی گری» در مدرسه علمیه کوثر اصفهان گفت: خداوند در سوره آل عمران می فرماید  یک گروه در راه خدا جنگیدند که مصداق آنها انبیا و ائمه هستند و بین ائمه کسی که بیشتر ظهور و بروز پیداکرده است امام حسین(ع) می باشد و در مقابل آنها گروه دوم که کافر هستند (فئته تقاتل فی سبیل الله واخری کافره) مصداق تام این آیه امام حسین و یارانشان هستند، امام حسین(ع) رگ حیات خودشان را دادند چرا؟برای اینکه مردم از سرگردانی و گمراهی و گیجی در آیند، اینکه مردم بفهمند در دیدگاه دین اسلام بسیار مهم است.

 

وی افزود: آیه 25 سوره حدید می فرماید نظام سیاسی مطلوب قرآن جمهوری اسلامی است، یعنی با تکیه بر رای مردم و بر پایه دین، قرار است کار اصلی را در جامعه قرار دهید یعنی بر پایی قسط و عدالت و برای این مهم مردم باید در میدان باشند.

 

رفعتی پور افزود: اگر مردم به میدان آمدند ولی وسطش کنار بکشند صلح به امام تحمیل می شود و اگر مردم اشتباه بفهمند و به میدان بیایند به جای اینکه کنار امام قرار گیرند، مقابل امام قرار می گیرند.

 

وی با اشاره به خطبه 50 نهج البلاغه خاطر نشان کرد: جامعه امروز ما به شدت به روشنگری نیاز دارد، البته روشنگری براساس مبانی بهتر جواب می دهد تا روشنگری بر اساس مصادیق، همچنان که در این خطبه  حضرت علی علیه السلام فتنه را تعریف می کنند و خصوصیات فتنه را بیان می کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سوره ممتحنه افزود: سوره ممتحنه یک دوره دشمن شناسی است به عنوان مثال، آیه 9 این سوره می فرماید: دوستی چه با دشمن آشکار چه با دشمن پنهان ممنوع است و هر کس با دشمن دوستی کرد پس آنها ظالم هستند.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: خداوند در سوره مائده درآیات 51 به بعد (صفحه 117 قرآن ) می فرماید: کسانی که در قلوبشان مرض است به سمت دشمن می روند قبل از حرکت امام حسین از مدینه، حضرت با قبر پیغمبر صحبت می کردند و علناًصحبت می کردند تا مردم را آگاه کنند و  بیان انتساب ها از کلام حضرت زینب در عصر عاشورا کار سیاسی و روشنگری می باشد.

 

وی در ادامه در رابطه با عزت طلبی و ذلت ناپذیری ابراز داشت: عزت طلبی و ذلت ناپذیری در قیام عاشورا بسیار پررنگ می باشد و امام حسین همه جا به این نکته تأکید کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام حسین در مقابل عدم بیعت با یزید اول خودشان را معرفی فرمودند سپس یزید را معرفی کردند و حضرت فرمودند مثلی لایبایع مثلی و نگفتند حسین با یزید بیعت نمی کند بلکه فرمودند تا آخر دنیا هر کس مثل من حسین است با هرکس مثل یزید است نباید بیعت کند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: آیه 102سوره بقره می فرماید یهود و نصارا  تا تابع شان نشوی کوتاه نمی آیند و از شما راضی نمی شوند و پیام هیهات مناالذله امام حسی (ع) این است که دشمنی را ادامه بدهید تا آن ها کوتاه بیایند و به هیچ عنوان نباید کوتاه بیاییم.