کد مطلب: 38360 تعداد بازدید: ۱۹۴

اگر چیزی بالاتر و گرانبها تر از علم بود خداوند همان را مقرون به صفت اکرمیت می کرد.

برگزاری سلسله نشست های اخلاقی با محوریت آداب طلبگی در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان

یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۴:۵۱
برگزاری سلسله نشست های آداب طلبگی با تکیه بر کتاب منیه المرید شهید ثانی با حضور محمد علی اسکندری مدرس و پژوهشگر حوزه در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

آقای اسکندری با بیان حکمتی از نهج البلاغه که حضرت علی «علیه السلام»فرمودند: الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ.علم را با عمل بستگى است، هر كه دانست‏ عمل كرد. و علم، عمل را صدا مى‏كند اگر اجابت كند، مى‏ماند و گر نه از آن كوچ مى‏كند.

وی با بیان تلخیصی ازمقدمه کتاب منیه المرید اظهار داشت: ادبیات شهید ثانی ما بین مذاهبشیعه و سنی است که به صورت طبقه بندی می باشد.

وی افزود: طبق نظر شهید ثانی(ره ) که تمام آیات قرآن حساب شده و تنظیم شده از طرف خداست . و خدا خودش را توصیف فرموده به وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ در تعاریف اصول ترتب حکم بر وصف، مُشعر به علیت است . و اگر چیزی بالاتر و گرانبهاتر از علم بود خداوند همان را مقرون به صفت اکرمیت می کرد . خداوند در سوره فاطر، منحصرترین و ممدوحترین صفت که خشیت است را اختصاص به علما داده است .

استاد حوزه گفت: گاهی در کلام الهی می بینیم که بجای علم، حکمت آورده شده و مفسران حکمت را به مواعظ قرآنی تفسیر نموده اند مثل توصیه های لقمان به فرزندش، که منظور دانش بشری و رسمی نیست .

وی در ادامه درباره فضیلت و برتری عالِم بر ملائکه آیات و روایاتی را بیان نمود و گفت :خداوند متعال صاحبان علم را با خود و ملائکه مقرون ساخته است و در سوره ی آل عمران آیۀ 7 کرامت ایشان را بالا برده تا جایی که فرشتگان را هم حذف می کند آنجا که  می فرماید: «..وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ...»و در روایات هم می بینیم که علما بر عابدان برتری دارند و این بخاطر این است که هنگامیکه در جامعه شبهه ای بوجود می آید، عالم بصیر می شود و سعی در ازاله آن شبهه می کند ولی عابد در زمان فتنه در گوشه ای به عبادت می پردازد و کاری به انحراف جامعه ندارد. و همچنین روایات دیگری گه تمام ماهی های دریا و ملائکه برای عالم استغفار می کنند.

اقای اسکندری در پایان تصریح کرد: اعظم معارف دین حلال و حرام ها است که در فقه آمده و یادگیری اصول فقه،منطق و صرف مقدمه است. قلب اقبال پیدا می کند به فهم دانش دین نتیجه ای که بعد از اینها در دل می ماند مهم است .