کد مطلب: 37297 تعداد بازدید: ۱۵۳

برگزاری نشست پژوهشی در مدرسه علمیه نرجس خاتون س شاهین شهر

یکشنبه ۲۶ دى ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۵:۴۹
نشست پژوهشی با حضور اساتید، کادر و طلاب در مدرسه علمیه نرجس خاتون(س) شاهین شهر برگزار شد.

حجت الاسلام  مجید هادی زاده، مؤلف و استاد حوزه در این نشست گفت: اخلاق به معنای روش  به کار می رود؛ در قرن بیستم انواع اخلاق جایگزین اخلاق اصلی شد؛ و در هر حرفه ای سلسله اخلاق بوجود آمد؛ مانند اخلاق تجارت، اخلاق جنگ؛ اخلاق پژوهش هم در همین معناست وقتی اخلاق را به پژوهش اضافه می کنیم یعنی پژوشگر چه روشهایی را باید به کار ببرد، وچه روشهایی را بکار نبرد.

وی گفت: پژوهشگر به هیچ وجه نباید مطلبی را که می خواند بی ارزش بداند؛ باید در طول تحقیق اگر مطلبی را دید یا دداشت، برداری کند؛ اشتباهاتی که در تاریخ نگارش بوجود آمده نتیجه ثبت نکردن کلمه است و اینکه کلمه ای را به بازیچه گرفته اند؛ در اخلاق پژوهش کوچکترین مطلب باید با دقت دیده شود.

حجت الاسلام  هادی زاده تصریح کرد:  محقق باید از نظر اخلاق پژوهشی به  سابقه پژوهش توجه کند و همچنین باید کاملا اشراف به سابقه  پژوهش داشته باشد؛ اگر پژوهشگر به سابقه تحقیق بی توجه باشد؛ تحقیقش از ابتدا محکوم به شکست است؛ محقق باید سابقه پژوهشی قبل را ببیند و نقاط ضعف آن را در یابد و نسبت به عصر جدید پاسخگو به آن ضعف باشد.

استاد حوزه گفت: از کارهایی که پژوهشگر در حین پژوهش باید انجام دهد؛ این است که از دیدن منابع کوتاهی نکند مثلا علامه امینی برای تدوین الغدیر 4000 جلد کتاب را از اول تا آخر خوانده و صد هزار کتاب را گزیده خوانی کرده است و این کار باید در اخلاق پژوهشی مد نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: باید منابع و مطالب را کامل خواند؛ اگر کامل خوانده نشود؛ در 99% موارد مؤلف زنده و کتاب مرده است، و در  1% باقی مانده جمعا دو حالت وجود دارد. کتاب با مؤلف می ماند، و با مؤلف می میرد؛ و در مورد بعدی مؤلف می میرد، اما کتاب می ماند؛ مانند « المیزان » که علامه طبا طبایی در جمع آوری مواد کوتاهی نکرده اند.

وی اظهار کرد: پژو هشگر نباید به کار خودش مغرور شود و بگوید من این کار را انجام داده ام؛  و دیگران انجام نداده اند و همچنین در مورد بعدی اینکه پژوهشگر به چه چیزی علاقه دارد، و علاقه شخصی پژوهشگر چیست؛  چه کار می تواند انجام دهد؛ همان موضوع مورد علاقه اش را انجام دهد تا موفق شود.

وی گفت: هر لحظه که شما در کار پژوهش هستید و هدف این باشد که گره ای از کار مؤمن باز کنید، یقین بدانید داخل بهشت نشسته اید، چون مرحله ابلاغ و رسالت با رسول الله شروع و پایان یافت اما مرحله تفسیر و تبیین تازه با رسول الله شروع شده و به اهل بیت منتقل شده و از اهل بیت به علما و طلاب انتقال داده شده و تا صبح قیامت ادامه دارد.