کد مطلب: 34932 تعداد بازدید: ۱۵۶

برگزاری نشست اخلاقی با عنوان «اثبات خلیفه الهی انبیاء و چهارده معصوم» در مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون س دولت آباد

سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۷:۲۸
نشست اخلاق عمومی با عنوان «اثبات خلیفه الهی انبیاء و چهارده معصوم» با سخنرانی حجت الاسلام محسن اویسی با حضور اساتید، کادر و طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد برگزار شد.

حجت الاسلام اویسی بحث خود را با یک سوال شروع کرد که آیا مردم می توانند خودشان خلیفه خدا را برای خودشان معین کنند؟

 

وی سوال خود را اینگونه پاسخ داد که این اصلا خودش تضاد است زیرا بحث جعل خلیفه الله به دست خداست، جاعلیت استمرار دارد و خدا در امت های پیشین هم خودشان خلیفه را انتخاب کرد.

 

این کارشناس دینی در تبیین آیه شریفه «انی جاعل فی الارض خلیفه» اینچنین بیان کرد:  حضرت آدم هم از اول زمینی بودند و باید روی زمین می آمدند زیرا کلمه جاعل در آیه شریفه اسم فاعل است که استمرار دارد و در مورد بقیه پیامبران هم کلمه جاعل را داریم و در مورد حضرت داوود هم هست که جعل ایشان توسط خداوند صورت گرفت که -ما تورا خلیفه در زمین قرار دادیم-  و نیز در مورد حضرت ابراهیم(ع)  آمده « إنی جاعل فی الارض خلیفه » نتیجه اینکه تعیین خلیفه توسط خود خداوند تبارک و تعالی صورت می گیرد.

 

وی تصریح کرد: شهادت امام رضا(ع) هم ناشی از عدم قبول بحث خلیفه اللهی است و اگر آن زمان خلیفه اللهی حضرت علی(ع) را قبول داشتند به تبع آن جانشینی و خلیفه اللهی علی بن موسی الرضا(ع) را هم  قبول می کردند و حضرت را به شهادت نمی رساندند.

 

کارشناس مذهبی ابراز داشت:  بحث جعل خلیفه از طرف مردم از ریشه مردود است، پس اگر مردم خلیفه را تعیین کنند دیگر خلیفه الله نیست و عدم تعیین خلیفه توسط خداوند نقض غرض است چرا که زمین هر لحظه خلیفه می خواهد و بقاء عالم هستی بدون فرض حجت الله معنا ندارد،پس جعل حجت همیشگی است.

 

حجت الاسلام اویسی  سپس به جعل خلیفه پس از پیامبر پرداخت و اینکه قاعده لطف خدا در آیه «إنا هدیناه السبیل» جاری است و بحث اکمال نعمت هم همینگونه است و اگر جعل خلیفه مشخص نمی شد دیگر اکمال نعمت نیست.

 

کارشناس مذهبی در پایان  گفت: تمام منابع اهل سنت مانند صحیح بخاری، صحیح ترمذی این روایت از پیامبر(ص) آمده است که  ایشان فرمودند بعد از من 12 خلیفه است و این به معنی اصل جاعلیت و خلیفه الهی است.