در جلسه کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد:

سبک زندگی زن ایرانی اسلامی و بازنمای آن در تلویزیون ایران

شناسه خبر : 32397

1395/08/05

تعداد بازدید : 463

 سبک زندگی زن ایرانی اسلامی و بازنمای آن در تلویزیون ایران
کرسی آزاداندیشی «سبک زندگی زن ایرانی اسلامی و بازنمای آن در تلویزیون ایران» با همکاری مؤسسه آموزش عالی تفسیر و علوم قرآنی فاطمه الزهرا سلام الله علیها خوراسگان و دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد فروهر معاونآموزش دفتر مطالعات فضای مجازی قم و مدیر رسانه ای معاونت تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه قم گفت: رسانه ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن ابزار تصحیح و منتقل کننده پیام است و قالبهای مختلفی هم دارد.
 
وی افزود: یک پایه آن شبکه های رسانه ای و بازی های رایانه ای، فضای مجازی و شبکه هایاجتماعی، سینما و فیلم سازی و یک قالب آن تلویزیون است که از جهت رسالت شاید از حقیقی ترین رسانه هایی است که پا به زندگی ما باز کرده و نفوذ پیدا کرده و تأثیر آن بر هیچ کس پوشیده نیست.
 
حجتالاسلام و المسلمین فروهر با تصریح به این موضوع که مسأله تلویزیون نگرانی و دغدغه دارد و این امر مختص به کشور ما نیست و در بقیه کشورها و حتی در آمریکا که مهد رسانه های دنیاست مطرح می شود، اظهار داشت: اگر دقت شود اوّلین جایی که تلویزیون آمد آمریکا بود و نگرانی وجود داشته و همچنین اتفاقات عجیب غریبی آنجا افتاده است.
 
وی عنوان داشت: آقای«نیل پست من» 12 سال دانشگاهآمریکا، هاروارد، تحقیق و تدریس و تحصیل داشته، ایشان نزدیک 15 سال قبل کتابی نوشتند با عنوان «نقش رسانه های تصویری در زوال دورانکودکی». ایشان 4 کتاب دارند که تم همگی، رسانه و تلویزیوناست.
 
معاون آموزش دفتر مطالعات فضای مجازی قم در قسمت دیگری ازصحبت های خود قسمتی از یکی از کتاب های ایشان را بازخوانی کرد که بیان شده است: «مباحث روحانی در کلیساها و مباحث دینی اگر در تلویزیون بیاید ارزش خود را از دستمی دهد و بازخورد لازم را ندارد و تلویزیون باید محدود باشد. تلویزیون باید تفکیک داشته باشد و بچه ها نباید حرف اول را از تلویزیون ببینند
 
وی افزود: ایشان تیجه گیری می کند که بچه های ما چون تلویزیون زیاد می بینند، کودکی آنهاکاملاً زوال پیدا کرده و پرده ای نیست بین یک بزرگسال و یک کودکی که تلویزیون نگاه می کند. می خواهم بگویم که این نگرانی هست.
 
حجتالاسلام و المسلمین فروهر ادامه داد: بیست سال قبل در آمریکا کمپینی به راه افتاد به نام «تلویزیونت را بشکن» و آرم آن روی بعضی از تی شرتهایی که بعضی از جوانان می پوشند وجود داشت که تصویر یک چکش بود که که خورده به صفحه تلویزیون و شکسته شده که نشان دهنده این است که این مسأله نگرانی دارد و لزوم ورود محققین را مشخص می کند.
 
وی گفت: تلویزیون از زمانی که وارد کشور ما شده است تاالآن گستردگی و نفوذ داشته و حتی بر روی خیلی از مواردی که حواس ما نبوده تأثیر گذاشته مانند این که سبک زندگی، ذائقه و نفوذ ما را عوض کرده است.
 
مدیر رسانه ای معاونت تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه قمادامه داد: در هر خانه ای پشتی یا مبل استفاده می شود، و در هر خانه ای با چینش و سبک متفاوتی دیده می شود، که برخی پشتی و مبل ها به سمت تلویزیون است و این به معنی این است که، می نشینیم و تلویزیون تماشا می کنیم. از 7 صبح روشن می­شود تا 11 شب و این یعنی جذابیت های تلویزیون.
 
وی باتصریح به این که این جذابیتها به معنای حکومت نفوذ پیدا کرده اند، یعنی مردم می پذیرند و قبول می­کنند، اذعان داشت: در این حکومت رسانه ای که اینقدر تأثیرات می تواند داشته باشد، حوزه­های مختلفی می­تواند تحت تأثیر قرار بگیرد مانند حوزه تربیت کودک، حوزه سیاست، حوزه اجتماع، حوزه فرهنگ.
 
حجتالاسلام و المسلمین فروهر افزود: در این جلسه جمع شده ایم با یک دغدغه مشترک که می خواهیم بگوییم تلویزیون از زمانی  که در حیطه قدرت ما قرار گرفته چه باز نمایی از زن داشته و آیا شاخصه های ایرانی اسلامی رعایت شده است؟
 
وی با بیان این که سبک زندگی زن اسلامی بر گرفته شده ازآیات، روایات، سبک زندگی حضرت فاطمه(س) است، عنوان داشت: الآن این زن آمده در آیینه تلویزیون و در این چند سال معرفی شده و ادعا داشته ایم که زن می خواهد با تلویزیون تعالی پیدا کند.
 
معاونآموزش دفتر مطالعات فضای مجازی قم در این قسمت از صحبت های خود به خاطره ای از آیت الله فلسفی پرداختن و گفت: قبل از انقلاب، آیت الله فلسفی گفته بودند در زمانی که تلویزیون دست رژیم شاهنشاهی بود، ایشان آتشین سخنرانی کرده بودند در جلسات خصوصی؛ و ساواک ایشان را محکوم کرده بود. ایشان فرموده بودند شما از چه چیز ما می ترسید؟ ما که رسانه ای نداریم ما یک منبر کوچک در گوشه و کنار داریم. شما که رسانه دستتان است چرا می ترسید؟ شما تلویزیون را 3 روز بدهید دست ما ببینید ما چه کار می کنیم.
 
حجت الاسلام و المسلمین فروهر افزود: همان تلویزیون الان30 سال است که دست ماست، ما چه کار کردیم؟ آن تلویزیون چه بازخوردی داشته؟ در حوزهتربیت زن و بازنمای یک زن ایرانی واقعاً چه چیزی داشته است؟ ببینید این که من ادعا کنم تمام سریالهای تلویزیون را در این 30 سال دیدم، ادعایی بیهوده است. این که بگویم بررسی و تحقیق میدانی روی یکی دو تا از سریالهای تلویزیونی کردم و ارزیابی کردم این هم نیست.
 
وی گفت: درباره سریالهای معروفی که از تلویزیون پخش شده، تقریباً همه ما می توانیم کمی صحبتکنیم، مثلا در  مورد بک گراندی که در مورد نقش زنان در سریالها داده شده. اگر بخواهیم تخصصی راجع به این موضوع صحبت کنیم، یک زمان مفصلی را می طلبد که سه چهار ماه روی پروژه کار کنم و فوق العاده تخصصی می شود.
 
معاونآموزش دفتر مطالعات فضای مجازی قم افزود: ولی می توان مانند یک مخاطب نشست پشت یک تلویزیون و بررسی کردید، مثلاً نظر در مورد سریال کیمیا؟ یا نقش زنان در آن سریال طنز چیست؟ یا اصلاً چه مشکلاتی در جامعه ما وجود دارد و چه بازخوردی از این مشکلات در سریالها به مردم نشان داده می شود؟
 
وی اذغانداشت: کسی که تهیه کننده است، فیلم نامه می­نویسد، خودش نمی داند که راجع به یک مسأله عمیق و جدی دارد صحبت می کند؛ امّا می آید و یک نظر خاص و شاذ مثل تعدد زوجات را در یک فیلم به تصویر می کشد یا مثلاً در مورد ازدواج موقت یک جریانی را در یک سریال تعریف می کند. این نظریه کارشناسی می خواهد و حوزه تحقیق است.
 
حجت الاسلام و المسلمین فروهر اذعان داشت: با توجه به نگاهانتقادی، صدا و سیما یک سری رویکردهای مثبت در بازنمای زن داشته مانند این که گفته زن این گونه است و یا حداقل هنجارها و چهار چوب ها رعایت شده است.
 
وی ادامه داد: در سریال های پخش شده از صدا و سیما در اینچند سال یک نگاه انتقادی وجود دارد که هر شخصی که نگاه مختصری به سریال های تلویزیون داشته باشد به آن اعتراف خواهد کرد، یکی جریان عشقی در تمام سریالهای ماست و من نمی دانم که نقش آن چیست و هیچ جذابیتی هم ندارد. یعنی یک فیلم اگر در بحبوحه جنگ هم بود، باید ارتباط عشقی ایجاد شود. اصلاً ما عادت کرده ایم که سریالها با عروسی تمام شود که ما نگران این نیستم.
 
مدیر رسانهای معاونت تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با تصریح به این که اینجا دو مسأله مهم است، ابراز داشت: یکی زمانی است که سریال را برای جذاب تر شدن به تقلید از سریال های خارجی ماه هواره ای درگیر جریان احساسی می کنیم و جوانی که در جامعه و در مرز ازدواج است ولی هنوز ازدواج نکرده است، این جریان احساسی را که می بیند، حالا با روح این جوان چه کار خواهد کرد؟! و این واقعاً مسأله مهمی است.
 
وی ادامه داد: نکته دوم این است که نوع این اتفاقات وجریان های عشقی که می افتد به گونه ای است که شخصیت زن در سریال ها، له و شخصیت زن تحقیر می شود. حالا این سئوال مطرح است که چرا یک زن باید در این سریال ها این قدر تحقیر شود؟ این مسأله مهمی است که نیاز به صحبت دارد.
 
حجتالاسلام و المسلمین فروهر فمینیست را یکی از بحثهای داغ و مهم کرسی ها بیان کرد و گفت: سران فمینیست ها دارند منزوی می شوند که تا به حال پنج موج درست کرده اند و این جریان و به تعبیر نادرست فرقه فمینیست خاموش است به خصوص در سالهای اخیر.
 
وی تصریح کرد: تفکر و روح فمینیست امروزه خیلی زیاد است،یعنی تفکراتی که زن را مساوی مرد و حتی زن را برتر از مرد می داند و این تفکراتی است که به اسم دفاع  از زن بیان می شود ولی خودش زن را به زنجیر کشیده است.
 
معاون آموزش دفتر مطالعات فضای مجازی قم تصریح به این کهتفکرات فمینیستی رادیکال بحث خیلی جدی است، گفت: تعالی زن در این است باید بیرون از خانه کار کند و دوش با دوش مرد باشد و این جریان دنبال تشابه زن و مرد است نه تساوی، در حالی که خدای متعال بر اساس تفاوتهای روحی و جنسیتی و… که در زن و مرد وجود داشته، شرح وظایفشان را تقسیم کرده است.
 
وی بهتوضیح این که «زن و مرد می توانند تساوی داشته باشند امّا تشابه نه» پرداخت و گفت: زن نمی تواند عین مرد باشد و متأسفانه یکی از رویکردهایی که تلویزیون در چند سالاخیر به آن دامن زده است همین مسأله است مانند این که کلیپی پخش می شود که در آن یک خانمی در بیابان راننده تریلی است!! اگر کسی ببیند فکر می کند این یک فرهنگ خوب است!
 
حجت الاسلام و المسلمین فروهر مثال دیگری بیان کرد و گفت: خانمی نشان داده شده است که نانوایی تأسیس کرده است، در حالی که فکر می کنند این یکارزش است.
 
وی در اینقسمت از صحبت های خود به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: چند وقت پیش مسافرتی داشتم به جزیره خارک برای سر زدن به یکی از پالایشگاه ها، شخصی را دیدم که صورتش روغن آلود بود و تشخیص ندادم خانم است. بعد من با تعجب پرسیدم که خانم شما اینجا چه کار می کنید و این یک کار مردانه است. گفت تخصص و کارمند بودم و مجبور شدم با این مشکلات اینجا بیایم.
 
معاونآموزش دفتر مطالعات فضای مجازی قم تأکید کرد: جالبه اون خانم که تخصصش نیست نشانده اند پشت کامیون، خوب اگه نصف شب کامیون پنچر شد، چه می کند؟ یا کار کردم خانم ها در نانوایی و یا در پالایشگاه و از آن طرف در بیمارستانها، مرد بالای سر زن بیمار قرار می گیرد! آیا واقعاً این تناسب، خصلت ها، ویژگی ها، لطافت هایی که زن دارد نادیده گرفته نمی شود؟! و متأسفانه تلویزیون هم به آن دامن می زند.
 
وی با تصریح به این که فمینیست می گوید زن باید از خانهبیرون برود، گفت: اگر یادتان باشد قبلاً مثلاً کارنامه می دادند و می گفتند مادرتان امضاء کند و جلوی کارنامه نوشته بود شغل مادر چیست؟ و مادر می نوشت خانه دار. خانه داری، شغل و یک ارزش بود، امّا بین نسل امروزی کجا یک زن افتخارش به خانه داری است؟ اصلاً کدام دختر دوست دارد خانه دار باشد؟ و در این بین تحصیلات و پیشرفت مطرح می شود. ما منافاتی با تحصیل نداریم امّا دعوایی هم سرآن نداریم.
 
حجتالاسلام و المسلمین فروهر بیان داشت: شاهدهای زیادی وجود دارد که زنی که بیرون از خانه قهرمان است ولی در خانه نه. نمی توانند زن را صراحتاً معرفی کنند، پس با یک امر مذهبی گره می زنند مانند جنگ تحمیلی که یک ارزش، یادگار و معدن استخراج نشده است برای ما، امّا نگاه فمینیستی سراسر این سریال موج می زند.
 
وی تصریح کرد: نظریه ای وجود دارد که زن و مرد مثل هم اندو تفاوتی نیست و این بازخوردهای اجتماعی است که زن را خانه نشین می کند. بچّه ای که به دنیا می آید، اگر دختر است شما از کوچکی عروسک برایش می گیری و در آشپز خانه کنار مادر کار می کند، این دختر بر اساس تربیت شما اینگونه رشد می کند و مسیر برایش مشخص می شود. امّا در مقابل پسر بچه را از همان اول تفنگ و اسباب بازی خشن برایش می خرند این رفتار باعث می شود مرد اینگونه رشد کند. می گویند اگر جای تربیت را عوض کنیم و رفتارهایی که با زن باید باشد با مرد داشته باشیم و بالعکس، خواهیم دید که تمام این بخشها تفاوت پیدا می کند. و تعریف نقش ها از زن در جامعه به خاطر تعریف از نگاه جنسیشان نیست و اینها به خاطر نوع رفتاری است که به اینها داریم و به این سمت کشیده شده است.
 
مدیر رسانهای معاونت تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه قم اذعان داشت: بازخوردی که امروز از زن در سریالها دیده و معرفی می شود، تفکرات فمینیستی است، امروز شاید اسم فمینیست را خیلی جاها در کشور نشناسند امّا  با تفکراتش زندگی می کنند.
 
وی افزود: آمار ازدواج چرا در بعضی از شهر و کشورها بالا نمی رود؟ چرا ما هر روز داریمکودکستان دور خودمان زیاد می کنیم؟ چرا سقط جنین زیاد می شود که سقف ایران 2700000 سقط جنین در سال است؟ اصلاً خود فمینیست ها می گویند حاملگی یک افساری است که دور گردن زن می اندازند، می خواهند او را اسیر کنند. می گویند زن نباید به این سمت برود و  یک دستگاهی درست کرده اند که نطفه در آن قرار می دهند و بچه در آن بزرگ می شود و بعد به حدی که رسید می گویند زن چرا باید بچه ها را تربیت کند، مرد بکند و کل نقش را عوض می کنند. ته تفکرات فمینیستی، خود فمینیست.
 
حجتالاسلام و المسلمین محمد فروهر با تصریح به این که باندهای دفاع از حق زن یک زنجیر به پای زن می زنند، افزود: در کدام فیلم دیده اید که در آن به یک زن خیانت نشده باشد و زن مچاله نشود؟ کم می بینید که مرد تحقیر بشود و بیشتر شکستهای عشقی نسبت به زن است. مرد به خاطر ساختار فیزیکی که دارد آسیب نمی بیند و یا کم آسیب می بیند. در روح سریالهای ما متأسفانه می بینید که این مسأله وجود دارد و به آن دامن زده می شود.
 
وی در ادامه به مسأله اشتغال زن در بازنمای زن در تلویزیونکه ناصادق جلوه پیدا کرده پرداخت و اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرموده اند که اشتغال زن بیرون از خانه با دوشرط اشکال ندارد: اوّل این که زن در محیط سالم کار کند و اصطکاک با نامحرم نداشته باشد و مقدمه گناه یا خود گناه صورت نگیرد و دوم زنی که بیرون از خانه می خواهد کار کند، کار او منافات با کار در خانه نداشته باشد. یعنی اولویت خود بداند.
 
معاونآموزش دفتر مطالعات فضای مجازی قم نمونه ای را بیان کرد و گفت: در سه ماه اخیر در دفتر مشاوره به چند زن تجویز کردم که کارتان را رها کنید، می گوید 7 صبح بیرون می­رویم و 4 بعداز ظهر به خانه می آییم! در خانه یک دختر 17 ساله دارند که وارد شبکه های اجتماعی شده و خانه خلوت است، مرد خانه هم عصر می آید و هر دو  هنگامی که می آیند خسته هستند و وقت برای بچّه ها نمی گذارند، پس به خانواده خودش لطمه زده است.
 
وی اذعان داشت: دو شرط مهمی که مقام معظم رهبری فرمودند درقرآن وجود دارد، یکی جریان دختر شعیب است که وقتی موسی(ع) رفت همه داشتند به گوسفندان خود آب می دادند و حضرت دیدند دو دختر کنار ایستاده اند، رفت با آنها صحبت کرد و موسی(ع) جوان برومندی است که با این دو خانم نامحرم صحبت کرده، پرسید چرا آمده اید اینجا؟ گفتند که ما می­خواهیم گوسفندانمان را آب دهیم. گفت چرا آب نمی­دهید؟ گفتند اینجا مرد نامحرم است صبر می­کنیم بروند بعد آب می­دهیم. موسی گوسفندان را گرفت و آب داده و تحویلشان داد. بعد وقتی موسی(ع) پرسید که خانم­ها چرا آمدید بیرون، گفتند که پدر ما پیرمرد است. ما آمده ایم و چوپانی می­کنیم. «ابونا شیخٌ کبیرٌ».
 
حجتالاسلام و المسلمین محمد فروهر افزود: پس بحث اشتغال زن بر مبنای یک ضرورت باید باشد و الّا کاری که مردها می توانند انجام دهند، زنها نباید سراغش بروند، کار مردانه به مردها سپرده شود.
 
وی بهتوضیح نکته دوم پرداخت و گفت: زنی که بیرون از خانه کار می­کند باید در رابطه با نامحرم حریم را رعایت کند. خدا در آیه 25 سوره قصص می فرمایند «تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاء» یعنی با حیا راه بروند.
 
معاونآموزش دفتر مطالعات فضای مجازی قم گفت: اگر شغل زن را در بازنمای تلویزیون ودر سریال های ببینید در می یابیم که یک زن را نشان می دهد که شغل او را نشان داده باشد، زنی که بین بیست مرد کار می کند. و اصلاً تعریف معمولی از شغل زن ندارد بلکه آن را ارزش نشان می دهد. در صورتی که می شد این سریال به طوری طراحی شود که کنند که زن را قهرمان در خانه نشان بدهند.
 
وی افزود: شما ببینید آخرین سریالی که در این باره ساخته شده کدام است که زن قهرمان در خانهباشد؟ یک زنی که تمرکز در خانه و بچّه ها را داشته باشد و یا چهار نکته تربیتی گفته باشد. جالب است زنی که در خانه نشان داده می شود یک خانم چادری است که یا سر سجاده نماز است یا دارد نصیحت می­کند. امّا زن بیرون از خانه جسور، تحصیل کرده و… است. دقیقاً همان نگاهی که در بعضی از سریال­ها هست.
 
حجتالاسلام و المسلمین فروهر به جمع­بندی بحث خود پرداخت و گفت: در کنار نکات مثبتی که در بازنمای زن ایرانی که در تلویزیون به ما ارائه داده به صورت خیلی ظریف و حساس، یک بازخوردهایی را داشته؛ مانند دامن زدن به عشق ها و ارتباط هایی که معلوم نیست چیست و یا دامن زدن به اشتغال زنان که کار تخصصی است و غیر تخصصی به آن پرداخته شده و یکی هم جریان­های فمینیستی که متأسفانه درون فیلم­ها و سریال­ها موج می­زند. زن قهرمان بیرون از خانه که توجّه به فرزندآوری ندارد.
 
 
قسمت دومجلسه کرسی آزاداندیشی
در قسمتدوم این جلسه خانم کربلایی مدیر مرکز تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها و عضو شورای پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با تشکر از حجت الاسلام و المسلمین فروهر به بیان نکاتی پرداخت و گفت: زمانی که این موضوع را به شورای پژوهشی مرکز حوزه علمیه خواهران ارائه دادیم، موضوع با استقبال مواجه شد ولی از مشکلاتی که این موضوع برای ما ممکن است ایجاد کند بی خبر بودیم.
 
وی افزود: موضوعی که انتخابی، موضوعی است بسیار به روز که همگی ما به نوعی با آن درگیر هستیم،چه کسی که اهل تلویزیون باشد که مستقیم درگیر است و چه کسی که اهل تلویزیون نیست ولی خانواده اش تلویزیون می بینند و درگیر این موضوع است.
 
کربلایی تصریح کرد: برای استاد ارائه دهنده و منتقد تمامصدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز اصفهان را زیر و رو کردم که شخصی به عنوان مدافع صدا و سیما موضوع را برای ما ارائه دهد ولی کسی قبول نکرد و خودشان کنار می­کشیدند.
 
وی به بیاننقل قول از مسئول سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز اصفهان پرداخت و گفت: برای ایشان بیان شد که شما کارتان است و بیایید موضوع را خودتان ارائه بدهید. گفتند من نمی آیم و اگر بیایم باید منتقد باشم!! من به عنوان مسئول سابق صدا و سیما به مجری های خانم و آقا در رادیو که  با هم شوخی می کنند و می خندند نقد و انتقاد دارم.
 
مدیر مرکز تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها خواهران بابیان این که ایشان یک تلنگر در ذهن ما زد که این معضل را هم داریم، افزود: مجری های خانم رادیو زیادی می خندند، بعضی وقت ها قهقهه می زنند. بعضی وقت ها شوخی هایی می کنند با مجری کناریشان که خیلی زیبنده یک زن مسلمان نیست و این یک نمونه است.
 
وی اذعان داشت: با خود ریاست صدا و سیما نامه نگاری شد ولیموفّق نشدیم و نهایت حجت السلام و المسمین فروهر قبول زحمت کردند و تشریف آوردند. امّا متأسفانه دوباره ایشان از باب انتقاد وارد این بحث شدند و الآن باید بنشینیمپای صحبت های خانم سرکار دکتر همتی و ببینیم که ایشان چه نقدی دارند. من نمی دانم دیگر داوری من معنادار می­شود یا نه؟
 
کربلایی درپایان صحبت های خود در این بخش تصریح کرد: اشکالی ندارد بگذارید ما به عنوان یک مرکز حوزوی، یک مرکز دینی اسلامی حرفمان را بزنیم و بگوییم که خیلی چیزها را می بینیم ولی قبول نداریم و خیلی از دردهایی هست در دل ما که آن دردها را تحمل می کنیم.
 
قسمت سومجلسه کرسی آزاداندیشی
در قسمتسوم کرسی آزاداندیشی خانم دکتر همتی استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با بیان این که این موضوع برای جمع ما اعم از منتقد و ارائه دهنده، حوزه های فکری مشترکی دارند، بنابراین مبانی مشترک زیادی دارند که تکرارش ملال آور است، افزود: سبک زندگی، سخنی است که50 الی 60 سال در غرب سابقه دارد و 10 تا 30 سال در جامعه خودمان.
 
وی افزود: سبک زندگی حتماً از مقوله فرهنگی است؛ امّا مترادف فرهنگ نیست، به دلیل اینکه لازمهسبک زندگی رسوخ نیست. امّا اگر گفتی فرهنگ یعنی باورها و عقاید در باب پذیرفت ارزشهایی که راسخ شده که زمانی برای گذشتگان مقبولیت داشته.
 
همتی با تصریح به این که سبک زندگی کلمه ای است که از غرببه جامعه ما آمده است افزود: سعی کرده اند از این باب، مفاهیم متقابل المعنا پیدا کنند. گفتند بگوییم سیره زندگی، بگوییم راه و روش زندگی، بگوییم چگونگی منش، بگوییم طرز کنش و واکنش در حوزه های فردی و اجتماعی. خب هر کدام از اینها مزایا و معایبی دارد اما فعلاً وارد این بحث نمی شویم. در باب مفهوم شناسی اگر بخواهیم چیزی را بررسی کنیم زمان می برد.
 
وی باتأکید به این که ما معتقدیم باورها و اعتقادها و ارزشهای دینی ما علاوه بر فرهنگ ایرانی ما باید بازنمایی در رفتار، باور و طرز عمل رفتار زنانمان داشته باشیم که الآن داریم، گفت: حال دنبال چیزهای دیگری هستیم که یحتمل چیزهای دیگر ضد ارزش های پذیرفته شده ما باشد و سبک زندگی عوض شده، یعنی آن نهادهای زیرین، حتماً تغییر کرده ولی آن صورتها که ما اسمش را می گذاریم «سبک ها» هم تغییر کرده و حالا دنبال عامل می گردیم.
 
عضو شورایپژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران اذعان داشت: بدون شک این تغییر یک تغییر از ناحیه رسانه ای به نام صدا و سیما نیست و ما اقتضائات زمان را اگر لحاظ کنیم در یک دهکده جهانی زندگی هستیم و در غرب از 300 سال پیش اتفاقات جدی افتاده و دوره روز تفکرهای مقابل تفکرهای دینی انسانی. تکنولوژی، حاصل از فرهنگ و فلسفه آن دیار است.
 
وی با تأکید به این که ما تکنولوژی را پذیرفته ایم و زندگیما سرشار از استفاده آن است افزود: برخی ها باور دارند که می شود از تکنولوژی و در واقع فرآورده های علمی آن سامان بهره برد امّا از فرهنگ و تفکر و نقاب و بینش سکولار محور آن دیارها ماند.
 
همتی ادامهداد: پس ما با یک واقعیت مواجه هستیم، واقعیتی که اندیشمندان سطح بالا با ترسیم مؤلفه های آن در صدد مشخص کردن مسیر زنان ما هستند. قطعاً زنان سلول های حیاتی جامعه اند و قطعاً طبیعت بانوان تأثیرگذار در رشد و اصلاح جامعه است و قطعاً زنان ما بیشترین زمان را در استفاده از رسانه ها مخصوصاً تلویزیون را دارند.
 
وی گفت: این آمارها تأکید می کنند، اگر آقایان در هفته 180دقیقه تلویزیون می بینند، خانم ها در روز تقریباً این میزان می بینند، هنوز اکثریت زنان ما شاغل نیستند. منتها ما اوّل باید این را در فرهنگ خودمان معنا بکنیم. الآن ایشان در جملاتش هست که هر کس از خانه بیاید بیرون مثلاً و یا بیرون از خانه آمدن ارزش است مثلاً، این شبه تفکر فمینیستی است.
 
استاد حوزهو دانشگاه اذعان داشت: امام خمینی(ره) که معمار انقلاب اسلامی ما هستند یک جمله فرموده اند که حضور سیاسی برای خانم ها واجب تکلیفی است و آن تکلیف شرعی است. همین را یک کسی می خواهد حل کند، لازمه این، این است که از خانه بیرون بیاید، بیاید تعلیم ببیند، یاد بگیرد، تشخیص بدهد. یک وقتی در این جمع امام می فرمودند اگر چه برخانم ها جهاد لازم نیست، امّا دفاع زن و مرد ندارد. با این حرف امام، بسیج خانم­ها تشکیل شد.
 
وی افزود: خانم ها تعلیمات نظامی را در موضع نظامی باید یاد می گرفتند و این لوازم بسیاریداشت از جمله این که بسیاری نمی توانستند با چادر این کار را انجام دهند، خب ما الآن می بینیم در واقع خانم های ما با این وسایل تکنولوژی از پس کارهای خانه شان برمی آیند.
 
همتی کارمتناسب با تحصیل انجام شده توسط زنان را حق آنان دانست و ابراز داشت: الآن در تمام دانشگاه های  کشور، در همه حوزه ها دانشجو پذیرفته می شود حالا این خانم که تحصیل کرده، خواست در حوزه ای که تحصیل کرده و زحمت کشیده، استفاده کند، ما و شما بیاییم و بگوییم خب، نه دیگر و این سؤال مطرح می شود که شما برای چه این سرمایه را هدر دادیده اید؟
 
وی بااذعان به این که برای تمام این سئوال ها جواب شخصی دارم ولی آن ها را مطرح نمی کنم تا چالش ها مشخص شود، افزود: تلویزیون اشتغال زن را به عنوان یک ارزش معرفی می کند، آیا اسلام با اشتغال بانوان مخالفتی دارد؟ خیر با آن دو شرطی که فرمودند که هر دو شرط هم معقول است یعنی بیرون آمدن از خانه زن را بی هویت نکند، زن خرد نشود، به گناه هم نیفتد و گناه هم ایجاد نکند.
 
عضو شورایپژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: اگر ادعای جامعه اسلامی داریم، به جایی که بگوییم این شرط در جامعه محال وقوعی دارد پس بنابراین بگوییم همه خانم ها یکی از این دو مورد بیان شده سرتاشان می آید، پس بروید در خانه هایتان بنشینید و حسن تبعل هم از امور بسیار خوبی است که مورد تأکید است.
 
وی افزود: شخصی پیدا می شود و می گویید شما نمی خواهید در جامعه امروز الگویی ارائه بدهید کهزن هم انسان باشد، هم دانا باشد، هم تأثیر گذار باشد، هم عروسک نمایش های اجتماعی نباشد. خب باید سرمایه گذاری کنید و بهای آن را هم  بپردازید. بهای آن این است که اگر خانم شاغل داریم، بتوانیم برای آن خانم های شاغل تا حد مطلوب محیط های امن ایجاد کنیم و بتوانیم قوانینی در مجلس تصویب کنیم که در مورد کار بانوان انعطاف داشته باشد.
 
همتی تصریحکرد: اگر قانون کارمان را از کشورهای غربی می گیریم، می گوییم حضور بیرونی یعنی خانه هیچی، زن در یک دو  راهی ماند. همه، آن درک و بینش دینی را ندارند، آن مایه را ندارند. ایمان یک مفهوم مشکک است از کسی که می گوید «اشهد ان لا اله الا الله» در دایره ایمان زبانی وارد شده که کسی که مثل حضرت زهرا سلام الله علیها مراتب بالای عرفانی را طی کرده.
 
وی افزود: ما در قوانین منعقد درباره خانم ها قانون گذاشتیم که انعطاف دارد مانند قوانینی کهدرباره بچّه دار داریم و یا شرایط بچه کوچک داشتن، نیمه وقت، تمام وقت و... ، ما هم به دنیا اعلام می کنیم با این شرایط زنانی را پرورش داده ایم که مثل جامعه غرب شما عروسک خیمه شب بازی درست نکرده ایم.
 
استاد حوزهو دانشگاه با بیان این که الآن فمینیست یک بار منفی دارد امّا هیچ کس نمی گوید مؤلفه های فمینیست با مؤلفه های پذیرفته شده حقوق زن، یک به یک چه وضعی پیدا می کند، افزود: ما زن ها می گوییم چرا می گویند آقایان  باید در خانه دخالت کنند، کمک کردن آقایان در حوزه نگهداری مدیریت خانه کجا، در چه تحقیقی با فیزیولوژی و روانشناسی تمام آقایان مخالف در آمده؟
 
وی بیانداشت: خانم شهید مطهری(ره) می گوید من سوم یا چهارم ابتدایی از روستا به قم آمدم، آقای مطهری بعد از کلاس رفتن و برگشتن به من گفتند، خانم اینکه من بروم کار و بحث و تحقیق و شما همیشه بخواهی در خانه تنها بمانی، این خوب نیست بیاید بروید درستان را بخوانید و خود آقای مطهری در زمان شاه خودش زنش را می برد مدرسه و به خانه بر می گرداند.
 
همتی باتأکید به این که این خاطره را خود ایشان تعریف کرده اند، افزود: کلاس 12 دیپلم گرفتم که به ایشان گفتم بچّه ها سه تا شده اند و من دیگر نمی توانم درس بخوانم ولی خودتان یک درسی برای من بگذارید و آقای مطهری تا شب پنج شنبه کلاسی تحت عنوان اخلاق و اصول عقاید برای من گذاشتند که خودشان یک ساعت قبل از آن مثل کلاس­های بیرون در یک اتاقی مطالعه می کردند و کلاس برای من می­گذاشتند.
 
وی اذعانداشت: زن بی سواد نادان بی مهارت، فرزندان متناسب نسل امروز نمی تواند تربیت کند و هر کسی در خانه است این طور نیست که او در کنار بچّه هایش توفیق داشته باشد. هر کس که بیرون می آید این طور نیست که بر همه مبانی اعتقادی ستم آشکار کرده باشد.
 
عضو شورای پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: تلویزیون ما بر اساس دیدگاه خودش فیلم می سازد و من همه این انتقادها را قبول دارم،ما هم بالاخره یه چیزی داریم برای پوشش خانم ها نظارت می کند در حد مجریان و اخبار گویان و... .
 
وی درادامه یک پرسش مطرح کرد و گفت: اصلاً زن ها باید هنرپیشه و بازیگر بشوند یا نباید بشوند؟ ما زن بازیگر را چادر سرش می­کنیم، دیالوگ خیلی خوب می­دهیم، این خانم دختر با عفت، محجبه و خانوادۀ مذهبی و... بودند ولی همین خانم چند ماه بعد فیلمی بازی می کند، فاجعه، کسی که این دو را می بیند چه می فهمد؟!
 
همتیافزود: تأثیرگذاری مثبت رسانه یعنی چهره مثبت زنان در فیلم ها وسریال ها ارائه شود و الآن چیزی که مردم را دچار تعارض کرده ای است که یک زمانی رادیو و تلویزیون  کفر و طاغوت بوده و همه مذهبی ها نداشته اند و وقتی انقلاب اسلامی به رهبری مرجعیتی مثل حضرت امام اتفاق افتاد، این اعتقاد هم ایجاد شد که بالاخره اینجا یک چیزهای خلاف اخلاق اتفاق افتاده، خب خیلی ها بچه های خودشان را به تلویزیون سپردند امّا بعد از 35 سال هنوز نمی توانیم سیاست گذاری کنیم که از این تلویزیون چه می خواهیم. این نیست که ما فکر کنیم همه آگاهانه می خواهند ریشه باورها را بزنند، تلویزیون هم یک شورای نظارتی دارد.
 
وی درپایان صحبت های خود اظهار داشت: من واقعاً مانده ام که اگر ما بخواهیم در سریال ها زنان مثلاً باسواد، تحصیل کرده و تأثیر گذار از میان قشر مذهبی معرفی بشود، این یعنی شما چه پیش فرض هایی را دارید امضاء می کنید؟ و هرکس از خودش بدش می آید وقتی روابط نزدیک پشت صحنه ها را می بیند.
 
استاد حوزهو دانشگاه در مقام جمع بندی گفت: به اعتقاد بنده حرف ها پارادوکس است، یک جا یک چیزی را می گوییم، جای دیگر چیز دیگری را و به نظر من رابطه فرهنگ جدی است. قبلاً یک کوفته پختن صبح تا ظهر طول می کشید ولی الآن با سبزی آماده و... در کمترین زمان هر غذایی را می پزند. بقیه وقتش را نمی توان گفت بنشیند و عبادت کند و بالاخره کانال عبودیت برای هدف خلقت تعبیه شده است و همه نسخه هایمان خیلی پای پیاده کردن نیست.