کد مطلب: 26061 تعداد بازدید: ۱۸۹

سکوت باعث تثبیت نورانیت در انسان می شود رجب پلی به سوی لیالی قدر

یکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۲۱:۳۵
استاد اخلاق حوزه همراه بودن علم با عمل را مورد تأکید قرار داد و مهمترین ضرر عمل نکردن به علم را دوری از خدا، سقوط و هلاکت انسان دانست.
 حجت الاسلام علی اصغر اسدی، استاد اخلاق حوزه صبح امروز (1 اردیبهشت) در سالن اجتماعات حوزه علمیه فاطمه الزهراء(س) نایین ماه رجب، شعبان و رمضان را فصل عبادت و بندگی عنوان کرد و با اشاره به روایت پیامبر اکرم(ص) که می فرماید «اِنَّ لِرَّبکم فی ایام دهرِکم نفخاتٌ ألاَفَتَعَرَّضوا لَها» اظهار داشت: طبق نظر علما این حدیث ناظر به ماه رجب است و باید ایام مبارک این ماه را قدر دانست.

 

وی ادامه داد: در ماه رجب و شعبان باید مراقب و مواظب اعمال خود باشیم تا در شب قدر ماه رمضان شاهد تحولی عظیم در وجود خود شویم و در این شب کاشته های خود در ماه رجب و شعبان را برداشت کنیم.

 

وی با اشاره به بیانات علامه طهرانی در مورد فضیلت ماه رجب، سفارش ایشان به سکوت را مورد تأکید قرار داد و افزود: سکوت باعث تثبیت نورانیت در انسان می شود، همانطور که پیامبرگرامی اسلام می فرماید «اگر شما خود را مقید به انجام دو عمل می کردید، هر چه من می شنیدم می شنیدید و هرچه می دیدم می دیدید، کنترل ورودی و خروجی قلب(راه ندادن هرچیزی به قلب) و سکوت.»

 

استاد اخلاق حوزه در ادامه طلاب را به خواندن ادعیه ماه رجب و اذکار وارد شده در این ماه ترغیب کرد.

 

حجت الاسلام اسدی پس از بیان این مقدمه به بحث پیرامون هدف خلقت پرداخت و با اشاره به روایت «رحم الله امرئً عَلِم مِن أَینَ وَ فی أَینَ و إلی أَینَ...» تصریح کرد: بشر باید با خود فکر کند که هدف از خلقتش چیست؟

 

وی با بیان اینکه انسان با علم و آگاهی بهتری می تواند به هدفش رهنمون شود، طبق روایت امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه علم را سه دسته،علم اعتقادات، علم اخلاق و علم احکام عنوان کرد.

 

استاد اخلاق حوزه پس از تبیین این سه دسته علم و اشاره به اینکه در هیچ مرکز علمی غیر از حوزه ها به این سه رشته علم با هم پرداخته نمی شود، طلاب را به اهتمام بیشتر به تحصیل و تعلیم علوم حوزوی تشویق کرد.

 

وی همراه بودن علم با عمل را نیز مورد تأکید قرار داد و به مضرّات و زیان های عمل نکردن به علم نیز اشاره کرد که مهمترین آنها دوری از خدا و سقوط و هلاکت انسان است.

 

 استاد اخلاق حوزه در ادامه مباحث خود آیات و روایاتی که پیرامون عمل نکردن به آموخته ها و علوم است را بیان کرد و گفت: در تعقیب نماز عصر از علمی که منفعت ندارد به خدا پناه می بریم و قرآن کریم علم بی عمل را به دراز گوش تشبیه می کند و همچنین بلعم باعورا که عامل به عملش نبود را به سگ تشبیه می کند.