موسس حوزه علمیه حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان ضمن اشاره به منزلت و مقام لیله القدری و ظرف نزول یازده قرآن ناطق و همچنین جایگاه عظمت ماه رجب، به بیان مبحث اخلاق استادی پرداخت و بیان داشت: حوزه های علمیه در باب استاد و شاگردی بی بدیل است و ویژگی منحصر به فردی دارد به طوری که امام رضا(ع) در این راستا فرمودد «رحم الله عبدا احیا ء امرا» رحمت خدا بر حال مسلمانی که امر ما را احیا کند که یکی از مصادیق «امر» در این حدیث شریف، فرهنگ نبوی و علوی است، چرا که هیچ فرهنگی به غنای فرهنگ علوی و نبوی نیست.
حجت الاسلام ابطحی در ادامه این مطلب تصریح کرد: شخصی محضر رسول خدا(ص) رسید و سوال کرد یا رسول الله چگونه می توان امر شما را احیا کنیم؟ یپامبر اکرم(ص) فرمود «علوم ما را فرا بگیرید و به یکدیگر بیاموزید» و علوم شامل اعتقادات، اخلاقیات و احکام می باشد.
وی به جایگاه و وظیفه عالمان دینی پرداخت و تبیین داشت: اگر فرهنگ علوی در جامع درست ارائه شود، واکنش جامعه این است که بیش از پیش تشنه این معارف می شوند و این امر در کلام مقدس امام حسن عسگری(ع) مشهود است که می فرماید «هرکدام از شیعیان ما آگاهی به علم ما داشته باشد و کسانی که جهل دارند هدایت کند در بهشت با ما است».
حجت الاسلام ابطحی بر وظایف اساتید تاکید و بیان داشت: آموزش زمانی موثر می باشد که استاد، دانشجو و طلبه خود را با تمام وجود دوست داشته باشد و تنها به این شرط است که هدایت حاصل می شود، چرا که به وسیله همین دوست داشتن ها نسبت به سر نوشت همدیگر حساس هستیم و در نظر داریم آفت آن نفرت است.
وی دومین وظیفه اساتید را حریص کردن افراد نسبت به سرنوشت یکدیگر و از نتایج این وظیفه جذب حداکثری و دفع حداقلی را برشمرد و بیان داشت: در کتاب مفاتیح الحیاه آیت الله جوادی عاملی آمده است که هرکس می خواهد به بهشتی نگاه کند، به طلاب نگاه کند و هرکس می خواهد باز آزاد شده های بهشتی باشد، به طلاب نگاه کند و این روایت به طور مطلق آمده است که اگر کلام دینی باشد وظیفه اساتید سنگین تر می شود.
حجت الاسلام ابطحی عفو و گذشت و اغماض و همچنین ارائه بهترین روش درسی همراه با شرح و دسته بندی به دور از حاشیه پردازی را نیز از وظایف اساتید برشمرد و بر آن تاکید کرد.
وی همچنین به نحوه رابطه اساتید و طلاب پرداخت و آنرا مهم برشمرد و ابراز داشت: رابطه اساتید نباید استاد و شاگردی باشد و رابطه، همراه با رابطه مادر و فرزندی باشد.
حجت الاسلام ابطحی به آسیب های حوزه پرداخت و بیان داشت: شاید یکی از علل آسیب های حوزه بی انگیزگی طلاب باشد، چرا که اغلب طلاب سوال می کنند زمانی که علوم دینی را خواندیم بعد از آن چه می شود؟ و اساتید به این سوال طلاب پاسخ صحیح ندادند که علم مطلوب بالذات است نه مطلوب مقدماتی، علم جهل را از بین می برد و لازم است این مسئله تبیین شود.