کد مطلب: 25197 تعداد بازدید: ۱۷۴

برگزاری نشست اخلاقی - تربیتی در مدرسه علمیه خواهران سیدالشهدا ع اصفهان

سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۹:۵۴
نشست تربیتی با سخنرانی حجت الاسلام محمدرضا جعفری، موسس مدرسـه سیدالشهدا(ع) و امام جمعـه سجزی با حضور طلاب، اساتیـد مدرسه با دو موضـوع سبک زندگی حضرت زهرا(س) و محبت خدا در این مدرسه برگزار شد.

 حجت الاسلام جعفری با اشاره به زندگی حضرت زهرا(س) گفت: اگر با کمی تامل به زندگـی حضرت زهرا(س) نگاه کنیم، بسیاری از امور ما اصلاح می شـود.

 وی افزود: حضرت زهرا(س) با اینکه دوران کوتاهی را در دنیا به سر بردند ولی مسیر عرفانی بسیار زیادی را طی کردند، بطوریکه تمام انبیا و اولیای الهی به ایشان غبطه می خوردند.

 وی در ادامـه چنین گفت: حضرت فاطمه(س) الگویـی کهنه نیستند، بلکه الگویـی کهن هستند، یعنی هر قدر زمانه پیش برود، زیبایی سیرت حضرت نمایان تر شده و همچنین ایشان به همه زمانها، قابـل تطبیق هستند.

 وی تصریح کرد: سبک زندگی حضرت زهرا(س) از آرامش خاصـی برخوردار بـود و ایجاد زندگـی آرام، بهترین نمونه  الگـو بودن حضرت زهرا(س) برای تمام زنان عالم است.

 موسس مدرسه علمیه سیدالشهدا(ع) اصفهان اظهار داشت: آرامش و آسایش باهم تفاوت دارند، آرامش یعنی با کمترین تجهیزاتـی که در اختیار داریم، قانع باشیم و با آن احساس خوشبختی کنیم که این آرامش بدون آسایش هم حاصل می شود و اما آسایش یعنی اینکه با وجود تمام امکانات رفاهی اعم از  پول،مسکن،مرکب،هنوز احساس خوشبختی نکنیم.

 وی در ادامه علت نامگذاری لقب ام ابیها به حضرت زهرا(س) را چنین بیان کرد: کمالات انسان سه نوع است، کمالات جسمی، همانند ظاهر زیبا،خوش تیپ  بودن، کمالات عقلی که یک درجه از کمالات جسمی بالاتر بوده و به این معناست که انسان به لحاظ عقلی روی خودش کار کند و می توان امام علی(ع) را یک انسان کامل معرفی کرد و  کمالات نفسی که کمالاتی بالا تر از کمالات قبلی بوده و مادر تمام کمالات است.

 حجت الاسلام جعفری گفت: انسان کامل، به لحاظ نفسی، خودسازی کرده و مصداق شخصیت حضرت زهرا(س) است.

 وی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) مظهر عقل کل هستند تصریح کرد: مادر همه کمالات، نفس است و از آنجا که حضرت زهرا(س) مصداق نفس کامل هستند، به ایشان لقب ام ابیها داده شده است.

 امام جمعه سجزي، کسب بالاترین و کاملترین مراتب کمال را در معرفت و محبت خدا معرفـی کرد و گفت: ارزش عمل هرکسی به میزان محبتش به خدا سنجیده می شود، یعنی هر چه محبت بیشتر باشد، ارزش عمل بیشتر می شود.

 حجت الاسلام جعفری ادامه داد: معرفت الله، مبداء رسیدن به محبت خداست، یعنی با شناخت خداوند می توان به محبت خدا رسیـد.

 وی تاکید کرد: البته محبت غیر از عشق است، عشق یک محبت اقضـی نه ذاتی است، یعنی فرد عاشق اگر از معشوقش نقضی دید، عشقش به او کم می شود اما محبت امری ذاتـی  است، مثل محبت مادر به فرزندش که هرچه بدی از او ببیند، بازهم دوستش دارد.

 وی بیان داشت: معرفت برهانـی، یعنی اینکه به لطف خداوند نسبت به بندگانش و نعمت های فراوان او استدلال کنید و معرفتی که نوعی از شهود است، یعنی اینکه  خدا را از راه قلب بشناسیم که در قرآن به دو گروه ملائکه و اهل علم که اینگونه خدا را شناخته اند، اشاره شده است.

 موسس مدرسه علمیه سیدالشهدا(ع) اصفهان اظهار داشت: برای رسیدن به معرفت شهودی، باید دلهایمان را از تیرگی گناهان قبلی پاک کنیم چون دردلی که بذر گناه باشد، محبت خداوارد نمی شود و باید از انجام کار زشت و اخلاق بد دوری کنیم.