کد مطلب: 24120 تعداد بازدید: ۱۴۰

برگزاری جلسه دفاعیه پایان نامه دانش آموخته حوزه علمیه خواهران اصفهان

یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۷:۲۷
زهرا عزیزی دانش آموخته سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهراء(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «بررسی چیستی خشونت در قرآن و عهد جدید» دفاع کرد.

این جلسه با داوری حجت الاسلام والمسلمین جواد باغبانی و حضور استاد راهنما حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی و استاد مشاور حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رستمیان و معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در محل سالن اجتماعات مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد.

زهرا عزیزی در دفاع از پایان نامه خود گفت: پژوهش حاضر با عنوان «بررسی چیستی خشونت در قرآن و عهد جدید» با استناد به آیات قرآن و کتب عهدجدید در جهت پاسخ به چیستیو ماهیت خشونت در این دو کتاب مقدس تدوین شده و به بررسی تطبیقی آن می­پردازد.

وی افزود: تاکنون در زمینه چیستی و ابعاد آن تحقیق جامعی صورت نگرفته؛ لذا با توجه به اینکه معانی متعددی برای خشونت بیان شده، بحث از چیستی و ماهیت خشونت از دیدگاه کتب مقدس ضروری به نظر می­رسد.

عزیزی اظهار داشت: خشونت از مفاهیمی می­باشد که به دلیل کاربردهای لغوی، حقوقی و سیاسی دارای تعاریف مختلف است. خشونت صرف برخورد فیزیکی نیست بلکه اقدام غیر­فیزیکی به صورت روانی و معنوی را نیز شامل می­گردد.

وی هم چنین بیان کرد: نوع نگرش و تعاریف گوناگون از آن، موجب شده تا عده­ای هرگونه برخورد خشن را خشونت به حساب آورند در حالی که مقابله با مجرمان از نظر عقلی کاری پسندیده است. خشونت و ظلم از دیدگاه قرآن دارای حقیقت ماهوی مشترک و مجازات مجرم و جنگ، که به ظاهر خشونت­آمیز است، نسبتی با خشونت ندارد زیرا خاستگاه خشونت هر نوع رفتار و عملکرد تند و خشن نیست و این قوانین جهت حفظ امنیت و لازمه دوام اجتماع تشریع شده است.

دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در ادامه دفاعیه خود افزود: اگرچه فرازهایی در عهد­جدید به چشم می­خورد که از رفتار محبت­آمیز سخن به میان آورده با این حال، عدم دفاع در برابر متجاوز و نفی هرگونه شدت عمل توصیه نمی­شود بلکه برخورد محبت­آمیز مربوط به امور شخصی و برای تحکیم روابط اجتماعی است. نافرمانی خدا و نداشتن التزام عملی به اوامر الهی  به عنوان مصادیق خشونت و زیر­بنای خشونت نسبت به دیگران، وجه مشترک در آموزه های هر دو کتاب مقدس به شمار می­آید.