کد مطلب: 22383 تعداد بازدید: ۱۷۰

برگزاری نشست پژوهشی منبع شناسی و موضوع شناسی فقه اخلاق و تربیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س فریدن

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۹:۳۴
به همت معاونت پژوهش مدرسه‌ علمیه‌ خواهران الزهرا(س) فریدن و با همکاری معاونت مدرسه‌ی علمیه‌ی الزهرا(س) چادگان نشست پژوهشی با عنوان موضوع شناسی و منبع شناسی فقه اخلاق و تربیت با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدعلی بخشی، دکترای فقه حوزه و ارشد فقه سیاسی دانشگاه و کارشناس در امور تربیتی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بخشی گفت: در ابتدای کار پژوهش آنچه اهمیت بسزایی دارد شناخت وضعیت موجود است، یعنی اینکه محقق باید بداند که مشکلات جامعه چه چیزهایی هستند و این مشکلات چه تأثیری بر تربیت خانواده‌ها دارند یا اینکه مشکلات خانوادگی چه تأثیری بر تربیت دارند.

 وی با بیان اینکه تربیت تنها منحصر در خانواده یا جامعه نیست بلکه جامعه و خانواده در کنار همدیگر به راه تعالی و تربیت یک فرد مؤثر هستند گفت: شناخت وضع موجود وسیله ای برای انتخاب موضوع است و زمانی یک موضوع به ‌عنوان یک موضوع خوب مطرح می‌شود که کارآمد بوده و بتواند مشکلی را حل و یا راهکاری برای حل یک معضل ارائه دهد، یا اینکه وسیله‌ای باشد برای ارائه‌ی آگاهی برای مخاطب باشد.

 کارشناس امور تربیتی گفت: اینکه اسلام زمان ازدواج برای پسر و دختر را رسیدن به بلوغ ترجیح داده به خاطر جلوگیری از برخی مسائلی است که در جامعه‌ی امروز با بالا رفتن سن ازدواج مشاهده می‌شود.

 وی افزود: بررسی عوامل بیکاری، بی‌پولی و بررسی ثمرات تأخیر در ازدواج اعم از کم شدن جمعیت و درنتیجه کم شدن شیعیان به دلیل عدم زاد و ولد در سنین بالا، می‌تواند زیربنای یک تحقیق کارآمد در این موضوع باشد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بخشی گفت: شیعه می‌خواهد در دنیا کار کند، پس برای این مهم باید دشمن را شناخت، ابزار مبارزه با آن را شناخت و این شناخت نیاز به تحقیق دارد و باید دانست که اینترنت، ماهواره  ابزار دشمن است، باید نسبت به این ابزار آگاه بود و صلاح دفاعی که همان اعتقادات، رفتار، اخلاق است را قوی کرد و این کار حوزه است.

 وی گفت: بعد از شناخت وضعیت موجود، برای داشتن تحقیقی کارآمد باید نقشه‌ی راه داشت که اجزای آن هدف، روش، ابزار، زمان‌بندی است و این اجزا در کنار هم تحقیق خوب را می‌سازد.

 کارشناس امور تربیتی در ادامه به معرفی معجم فقهی یا نرم‌افزار فقه اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و شیوه‌ی استفاده از آن را برای طلاب شرح داد.