کد مطلب: 21253 تعداد بازدید: ۱۵۳

برگزاری نشست اخلاقی با حضور امام جمعه موقت اصفهان در مدرسه علمیه خواهران سیدالشهداء ع اصفهان

دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۲:۵۸
نشست اخلاقی با حضور اساتید، کادر و طلاب در مدرسه علمیه خواهران سیدالشهداء(ع) اصفهان برگزار گردید.

آیت الله  سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در این نشست گفت: سه علم در حوزه می آموزیم که اساس و رکن علوم است و  اگر این سه علـم را اول نیاموزیم نمی توانیم به سایر علوم دیگر بپردازیم، زیرا این سه علـم نیـاز روحی انسان را برآورده می نماید.

وی با اشاره به اینکه  ادبیات عرب، انسان را تربیت نمی کند و مربوط به رفتار ما نیست، بلکه آن مقدمـه ای است برای کار با قـران و روایات گفت: سه علم معانی، بیان، بدیع،  قانـون بلاغت را به ما می آموزد که چگونه قرآن را تفسیـر کنیم و باطـن آن را بفهمیم.

 

وی با بیان اینکه ممکن است فردی همین ادبیات عرب را یاد بگیرد و از خدا دور شود، اظهار داشت:  مثلا کسی در حـوزه به عنوان جاسوس می آید که علیه دین بتواند سخنرانی کند و کتاب بنویسد از این دست است.

 

استاد اخلاق ادامه داد: علوم سه گانه مورد بحث به ترتیب اهمیت، علم کلام، علم اخـلاق، علـم احکام می باشد و علم اعتقادات، داشتـن اعتقاد صحیح به توحید، قرآن، اهـل بیت(ع)، انبیای الهی و صفات الهی است.

آیت الله مهدوی یادآور شد: اگر دستور زبان عربی یاد می گیریم، قصد بررسی ایـن عقاید را داریم تا شک در وجود ما رسوخ نکند و یکی از مصادیق مهم رجس، شک است، کسی که به خدا یقین پیدا کرد، دیگر در او رجس نیست، «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»

وی گفت: امام صادق(ع) فرمودند «الرجسُ هو شک والله لا تشکُ فی ربنا قطّ» رجس همان شک است وبه خدا قسم یک لحظه شک در خدا نکردم.

آیت الله مهدوی افزود: اولین نیاز یک حوزوی رسیدن به یقین است و شیرینی و لذت زندگی انسان رسیدن به یقین است، اگر انسان در دنیـا به یقین نرسد، بعد از مرگ به یقین می رسد، ولی یقیـن بعد از مرگ دیگر فایده ای ندارد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: سبک زندگی ریشه اش در یقین است و تا یقین نباشد رضایت و توکل و ترس از خدا، جان فشانی، نترسیدن از دشمن به وجود نمی آید.

 

وی با بیان اینکه اگر یقین باشد سبک زندگی عـوض می شود و مثلا با یقین در مقابـل دشمن جور دیگـری ایستادگی می شود، با همسـر درست برخورد می کند، چون خدا را می بیند، کار حـرام نمی کند گفت:  به حوزه آمده ایم تا ریشـه یقین را پیدا کنیم و علم کلام برای رسیدن به یقین است، پس علمی که انسان در حوزه می خواند(علم کلام) برای رسیـدن به یقیـن است و اصحاب امام حسین(ع) چگـونه شب عاشـورا با هم شوخی می کردند و خوشحال بودند در حالیکه یقین داشتند فردا روز شهادتشان است.

وی گفت: علم اخلاق دومین علمی اساسی است که نتیجه یقین می باشد، منتها یقین از فکر است و اخلاق، صفت نفس است.

وی یک نمونه اخلاق را داشتن علـم دانست و گفت: حلیم به کسی گفته می شـود که عادت به فرونشانـدن خشم خود دارد در حالی که اگر کسی عادت به این کـار نداشته باشد و با تلاش بسیار خشم خود را فرونشاند حلیـم نیست، بلکه کظم غیظ نموده است و ائمـه معصومین(ع) منتهی الحـلم هستند.

 

وی ابراز داشت: یک نمـونه دیگر اخلاق، نداشتـن کینه مؤمـن در دل است و در سوره آل عمران/159 سه روش برای رفع کینه بیان شده است.

 

آیت الله مهدوی در مورد شهوت نامشروع گفت: انسان باید یاد بگیرد که چگونه به داشتـن عفت عادت پیدا کند، عفت روحیه است، یک حوزوی نه تنها باید عمل به حیا کند، بلکه باید روحیه حیا داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: باید دخترمان را بیاموزیم از کلاس اول چادر سر کند تا عفت و حیای او کم نشـود و جرأت بی حیایی پیدا نکند، حداقل حجاب از نظر فقهی پوشاندن همه بدن بجز وجه وکفین،  آشکار نبودن زینت،  نداشتن آرایش  و چسبان و کوتاه نبودن لباس است و  این حداقل حجاب است، ولی از طلبه انتظار می رود که حیای بیشتری داشته باشد.

وی در ادامه افزود: حیا، قوه ای در وجود شخص می باشد که او را از کـار قبیح باز مـی دارد، حضرت عباس(ع) بخاطر حیـایشان آب ننوشیدند و حیا در همه چیز صدق می کند، حیـا در چشم، طرز نشستن، غذاخوردن، حرف زدن، خوابیدن و...مثل خیره نشدن در چشم مادر، غذا نخـوردن جلوی حیوانـی که شما را نگـاه می کند، و حیـای استثنـائی را باید از سگ یاد گرفت، سگ آنقدر حیای زیادی دارد که در برابر نعمت کمی که از صاحبش دریافت می کند تا پای جانـش از صاحبش مواظبت می کند و کوچکترین بی احترامی به او نمی کنـد، پس چگـونه  ما در برابر خدایی که این همه نعمت به ما داده هیچ حیایی نداریم و این همه گناه می کنیم.

وی گفت: سومین علم اساسی حوزه احکـام است، باید احکـام را خوب یاد بگیـریم و اگر عمـل کردیم عمل صالـح مـی شود.

نماینده مجلس خبرگان اظهار داشت:  در این زمینـه بایـد به رسالـه مراجع عمل کنیم و  آیه 7/سوره بینـه می فرماید «هرگاه علـم احکام را یاد گرفتید و عمل کردید خیر البـریّه می شود» کسی که عمـل صالح داشته باشد، باید اخلاقش خوب باشد و احکام را هم بلد باشد،  در سوره مریم/96 می خوانیم «اگر عمل صالح داشته باشید، خدا در دلهای شما محبت قرار می دهد.»

آیت الله مهدوی در پایان کتاب «هدف خلقت» که از آثار خودشان است معرفی نموده و این کتاب را مرجع خوبی برای طلاب دانست چرا که در آن راجع به سه علم عقایـد، اخلاق و احکام توضیح کاملی داده شده است.