کد مطلب: 20060 تعداد بازدید: ۳۵۷

برگزاری نشست فصل تابستان مدیران و معاونین فرهنگی مدارس علمیه خواهران استان اصفهان

شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵:۲۲
نشست فصل تابستان با حضور 85 نفر از مدیران و معاونین فرهنگی مدارس علمیه خواهران استان اصفهان در سالن اجتماعات مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی ابطحی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در این نشست گفت: زمانی که از پیامبر سوال نمودند سخت ترین حالات انسان در قیامت کجاست، پیامبر فرمودند: سه حالت در قیامت برای انسان سخت است اولین جا وقتی است که نامه عمل انسان توزیع می شود دوم جا وقت سنجش اعمال و سومین که سخت ترین حالات در قیامت است عبور از پل صراط است.

وی با تاکید اینکه باید معاد و قیامت و حالات آن را به طلاب متذکر شویم افزود: یکی از مشکلات این است که آموزش از تربیت جدا شده است و باید ضمن آموزش تربیت هم باشد.

وی در ادامه و با توجه با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید خطاب به مدیران و معاونین فرهنگی گفت : نسبت به تقویت اخلاق و تهذیب طلاب و اساتید اهتمام جدی داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گفت: در جذب اساتید حوزه به غیر از بررسی صلاحیت های علمی باید بررسی کنیم که آیا این استاد می تواند از نظر اخلاقی و معنوی الگوی مناسبی برای طلبه ها باشد یا نه.

وی تصریح کرد: کار فرهنگی یک کار تخصصی است و باید با تشکیل اتاق فکرهای تخصصی برای آن برنامه ریزی نمود.

حجت الاسلام و المسلمین رضا اسکندری معاون فرهنگی- تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در ادامه این نشست گفت: از ابتدا شکل گیری حوزه های علمیه خواهران معاونتی تحت عنوان معاونت فرهنگی و تربیتی با موضوع رشد و تعالی معنوی و اخلاقی خواهران طلبه فعال بوده است.

وی با بیان اینکه طبق آمار قریب 35 هزار دانش آموخته خانم از مرکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور فارغ التحصیل شده اند افزود: این آمار به غیر از دانش اموختگان جامعه الزهرا و حوزه علمیه خراسان رضوی می باشد.

حجت الاسلام اسکندری تاکید کرد: ارائه الگوی صحیح برای تربیت خواهران مبلغ و حوزوی در بعد معنوی، اخلاقی و تبلیغی از برنامه های پیش بینی شده از سوی معاونت فرهنگی  است.

وی خاطر نشان کرد: مهندسی جامع نظام تبلیغی خواهران که نیاز به مطالعه و  نگاه جامع به ابعاد مختلف تربیتی خواهران دارد و همچنین تبدیل این نگاه جامع به الگوی تربیتی خواهران، دو پایه برنامه های آینده معاونت فرهنگی مرکز مدیریت خواهد بود.

معاون فرهنگی- تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: یک عالم ربانی شخصی است که دارای تلاش و کوشش علمی است و هر روز تلاش می کند در کسب معارف الهی بیش از گذشته توفیقاتی برای او حاصل شود و در نگاه تربیتی باید جامعیت خواهری که به عنوان یک عالم ربانی تاثیر گذار در جامعه است، را به عنوان الگوی ترویجی ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: خواهران از ابتداء ورود به حوزه تا آخرین لحظات عمر، برای کسب معارف قرآن و اهل بیت که نافع برای جامعه است، تلاش علمی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه علم اندوزی یکی از زوایای زندگی و پایه حرکت خواهران طلبه است افزود: علم اندوزی باید مقدمه عبودت، بندگی، تقوا و سعادت دنیا و آخرت باشد.

وی اظهار داشت: علم به خودی خود ارزشمند است، اما علمی که انسان را به سعادت می رساند، علمی است که آمیخته با عمل، تقوا، عبودیت و بندگی خدا و رشد معنوی و اخلاقی انسان باشد.

معاون فرهنگی- تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: توازن و تعادل باید در تربیت لحاظ شود، افراط و تفریط از جهالت است و اگر توزان و تعادل در همه ابعاد تربیتی را لحاظ کنیم، سپس رشد علمی را هم در بر خواهد داشت.

وی اظهار داشت: تلاش علمی فرد لازم و ضروری است، ولی به تنهایی کافی نیست، چرا یک سری علوم است که عنایات الهی را می طلبد و فقط به تلاش علمی و ذهن فرد مرتبط نیست.

وی با تاکید بر اینکه طلبه در کنار درس باید تقوا پیشه کند، باید با خدا خلوت کند،  برای نزدیکی به خدا روزه بگیرد و  مقید به بعضی از اعمال مستحبی شود گفت: ارتباط تقوا و علم یک ارتباط دو سویه است، اخلاق اگر عملی باشد از کلام او نور خارج می شود به ذهن او جلوه های الهی ارسال می شود.

وی با بیان اینکه تمام این درس ها و تلاش علمی برای این است که خودمان عامل به دین باشیم و زندگیمان به سبک دینی باشد و  این را به دیگران نیز  بیاموزیم تصریح کرد: باید خواهری را تربیت کنیم که زندگی خودش را با سبک زندگی اسلامی عجین کند و این رسالت بسیار مهمی است.

معاون فرهنگی- تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: اگر بخواهیم  حجاب و عفاف، طلاق و آسیب های اجتماعی اصلاح شود، پایه این اصلاح می تواند حوزه علمیه خواهران باشد.

 وی افزود: اگر می خواهیم خانواده ای با تعادل، توازن و آمیختگی با معارف دینی  شکل بگیرد باید حوزه های علمیه این نقش محوری را ایفا کنند چرا که پایه تحکیم خانواده حوزه های علمیه خواهران می تواند باشد و اگر خانواده درست شود، کل جامعه اصلاح می شود، اگر زنان درست شوند، جامعه درست می شود.