تبیین نکات کلیدی نامه ۶۹ نهج البلاغه

شناسه خبر : 151029

1403/09/07

تعداد بازدید : 6

تبیین نکات کلیدی نامه ۶۹ نهج البلاغه
مدرس حوزه و کارشناس معارف نهج البلاغه، در نشست تربیت اخلاقی به بررسی نامه ۶۹ امام علی (ع) پرداخت و بر اهمیت عبرت‌گیری از تاریخ و تمسک به قرآن تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، خانم هرتمنی مدرس حوزه و کارشناس معارف نهج البلاغه، در مدرسه علمیه تخصصی النفیسه اصفهان در دومین نشست تربیت اخلاقی با محوریت نامه ۶۹ نهج البلاغه به تبیین نکات کلیدی نامه امام علی (ع) پرداخت و تأکید کرد که عبرت‌گیری می‌تواند به بصیرت منجر شود.

وی به توصیه‌های امام علی(ع) در خصوص تمسک به قرآن اشاره کرد و سه نکته اصلی را مطرح نمود: نخست، گوش سپردن به نصایح قرآن و عمل به آن‌ها؛ دوم، شناخت حلال و حرام و پایبندی به آن‌ها؛ و سوم، عبرت‌گیری از تاریخ اقوام پیشین و توجه به پیامدهای اعمال آن‌ها.

استاد حوزه در پاسخ به این سوال که چرا در قرآن داستان حضرت موسی (ع) بیشتر از سایر پیامبران ذکر شده است افزود: هدف قرآن فقط داستان‌سرایی نیست و رویدادهای مربوط به حضرت موسی (ع) شباهت زیادی به جریان‌های زمان پیامبر اسلام (ص) دارد.

خانم هرتمنی افزود: قرآن روش مبارزه با طاغوت‌ها را برای مسلمانان روشن می‌کند و عبرت‌گیری از تاریخ را ضروری می‌داند.

وی در ادامه با اشاره به اتحاد ادیان در یکتاپرستی، بیان کرد که هر پیامبری در صدد تکمیل دین قبلی است و برخی جریانات تاریخی دارای ابعاد ظاهری و باطنی هستند.

خانم هرتمنی همچنین معنای لغوی و اصطلاحی عبرت را توضیح داد و به اهمیت مقایسه زندگی خود با دیگران برای عبرت‌گیری اشاره کرد.

وی تأکید کرد: اگر انسان از وقایع گذشته عبرت بگیرد، می‌تواند بقیه عمر خود را حفظ کند.