روند تربیت مدرّس تحقیقات پیمایشی بررسی شد

شناسه خبر : 111600

1400/06/23

تعداد بازدید : 156

روند تربیت مدرّس تحقیقات پیمایشی بررسی شد
معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گروه شهید سلیمانی جلسه تخصصی تربیت مدرّس تحقیقات پیمایشی برگزار کرد.
 محمد مهدی کریمی، استاد حوزه و دانشگاه، در اولین جلسه تخصصی تربیت مدرّس تحقیقات پیمایشی معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، با ارائه تعاریفی از اصطلاحات تحقیق و روش تحقیق، توضیحی در مورد انواع تحقیقات ارائه داد و با اشاره به برخی از این تقسیم بندی ها، گفت: تحقیق به لحاظ روش انجام پژوهش، به اسنادی و میدانی تقسیم می‌شود و روش میدانی شامل روش هایی همچون: پیمایشی، آزمایشگاهی، پنل، مشاهده‌ای و سرشماری است که شاخص ترین آن «روش پیمایشی» است.  
 
وی در تعریف تحقیق پیمایشی، ادامه داد: تحقیق پیمایشی مجموعه ای از روش های منظم و استاندارد است که برای گردآری اطلاعات درباره دیدگاه ها، باورها، نظرات، رفتارها، یا مشخصات گروهی از افراد، خانواده ها و یا مجموعه ای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد.
 
کریمی در ادامه کارگاه به بیان ویژگی‌های موضوع مناسب جهت تحقیق پیمایشی پرداخت و گفت: از ویژگی‌های موضوع مناسب ادراکی بودن، بسیط بودن، قابلیت بررسی داشتن، نو بودن و شفاف بودن است. همچنین موضوع مورد نظر باید با رشته مطالعاتی محقق متناسب بوده و در ابتدا، دوره زمانی، منطقه جغرافیایی، و جنبه‌های مورد نظر در موضوع به خوبی و با دقت مشخص شود؛ تا بتوان به نتیجه بخشی آن امیدوار بود.
 
از دیگر موارد مهم، علاقه و شوق محقق برای انجام تحقیق و احساس نیاز جامعه به حل آن مسئله است که خود می‌تواند انگیزه مضاعفی در پژوهشگر ایجاد نماید. در این صورت است که صرف وقت و هزینه می‌تواند ارزشمند و عقلایی باشد.